torsdag 11 september 2014

Val 2014

Jag har inför valet 2014 försökt att sätta mig in lite i vad de olika partierna tycker och tänker, vad de står för och vad de vill med Sverige. Ett jättesvårt val, men det jag har hakat upp mig på och det jag funderar mycket över är en viktig fråga och det är skolan. Vad vill egentligen de olika partierna med skolan? OM jag fattat det rätt så vill de rödgröna att det inte ska vara lika lätt att välja skola till sina barn, friskolor ska granskas mer och kanske till och med försvinna. Men vad ska man göra med alla barn som faktiskt går på friskolor? Ska dessa barn tillbaka in i en kommunal skola som inte fungerar? Ska de tillbaka till en skola som de valt, gjort ett aktivt val, att lämna av olika orsaker? 

Jag har alltid varit skeptisk till friskolor och är fortfarande trots att Felicia idag går i en friskola. Jag är väldigt kluven i frågan om friskolors vara eller icke vara men för Felicia har det varit ett vinnande koncept. Hennes skola ser till hennes behov. Hon får arbeta på framåt, hon får möjlighet att utvecklas och hon har en lust att lära igen. Istället för att motarbetas av pedagoger som faktiskt ska ge barnen en möjlighet till utveckling. Den kommunala skolan är bra på många sätt men även fruktansvärt dålig på många sätt. För det jag undrar över är varför ska inte barn få möjlighet att utvecklas och faktiskt få en individuell undervisning trots att de går i en kommunal skola?

När vi lyfte problemet kring Felicia var svaret att de skulle ha gemensamma genomgångar. Men gynnade det eleven?

Jag vet att det finns bra kommunala skolor och jag bet att det finns fruktansvärt dåliga friskolor, men hjälper det verkligen att stänga alla friskolor och hjälper det verkligen att ta bort det fria skolvalet????? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar