tisdag 16 juli 2019

When they see us



Idag har jag sett klart en serie som jag tror heter Family Reunion, en rolig serie, men som vanligt med amerikanska serier så är det lite samhällsfrågor och tänk lite. Denna seriens sista två avsnitt berörde mig något extremt mycket då det handlade om att bli behandlad olika på grund av sin hudfärg. Jag blev illa berörd och beslutade mig för att börja se When they see us också en serie på Netflix. En serie i fyra delar som handlar om några pojkar, färgade pojkar, som hamnar i fängelse för ett brått de ej hade begått. Serien är baserad på en verklig händelse. Jag såg klar första avsnittet nu ikväll och jag blev ännu mer illa berörd! Hur folk på grund av en hudfärg blir dömda. Hur det i förväg är bestämt att de är skyldiga på grund av deras hudfärg. 

Tyvärr när jag såg detta avsnitt insåg att inget är egentligen speciellt förändrat i dagens samhälle. Det är fortfarande så att du blir bemött, hur du ser ut, vilken etnisk bakgrund du har och vilken hudfärg. Det är extremt skrämmande och jag hoppas och tror att när mina barn blir äldre så kommer det inte spela någon roll vilken hudfärg du har, vilken etnisk bakgrund du har bara du uppför dig och är en ”god människa”. Tyvärr kommer det inte vara så. För det kommer nog bli mer och mer så att hudfärg och etnisk bakgrund kommer spela stor roll i hur du blir bemött i samhället för det är så några politiker vill att det ska vara. Politiker vill särskilja personer och ser deras hudfärg och etnisk bakgrund och dömmer dem där efter, precis som polisen gjorde i When they see us. Polisen brydde sig inte om sanningen och tyvärr tror jag att får vissa politiska partier styra i Sverige eller bli ännu större så kommer det bli så. Det kommer inte spela någon roll om du är skyldig eller ej, för du kommer dömmas på grund av hudfärg och etniska bakgrund. Det jag tycker vi ska fråga oss är om vi vill ha det så här???? Det kanske är dax att börja tänka lite och se människan istället för hudfärg????

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar