torsdag 4 december 2014

Barn....

Ibland blir jag väldigt fascinerad över mina barn. Eller kanske bar rent allmänt kring hur de tänker och fungerar. Jag är inte speciellt kristen. Jag tror nog att jag är som en svensk i allmänhet. Tror på något annat men kan nog inte säga exakt vad. Men jag tycker precis som alla andra att vissa högtider är viktigare än andra och jag tycker också att vissa saker är viktigare att lära än andra saker. Vissa saker hör till allmänbildningen och vissa saker ska man bara veta.

Så för ett tag sedan pratade jag med Felicia kring julen och varför vi firar jul. Felicia funderar ett tag och säger att vi firar jul bara för att Jesus hängdes. Min följdfråga blev ju givetvis "Hängdes? Vart? I granen?" Felicia tittade då på mig och säger "Nej mamma, på korset" Jag frågade Felicia när dog Jesus då? Felicia svarade med en gång att Jesus dog vid påsk för det är därför vi firar påsk och det är därför påskharen kommer. Bestämde mig ganska snart att inte gå in på påskharens vara eller icke vara utan tänkte att vi får fokusera på julen.

Jag tittade lite på Felicia och frågar "Så du menar att han dog på påsk och hängdes på korset på jul?" Felicia funderade lite till och säger sen "Han föddes på jul". Rätt. Sen tittar hon fundersamt på mig och säger "Men hur hann han göra alla dessa underverk på så kort tid?"

Trots en kanske inte så intelligent konversation med min kära dotter så tyckte jag att det var lite charmigt och roligt hur hon tänkte och hur hon funderade. För visst är det sådana saker som lyfter vardagen? Dessa små pratstunder med barnen där det egentligen inte finns någon logik i vad de säger men ändå när man tänker efter och inte analyserar det för mycket så finns det faktiskt en tanke bakom det dom säger......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar