tisdag 12 augusti 2014

Något att tänka på....

Idag på FB läste jag något som jag skrev om förra året och som jag tror många tänker varje år.... Vad bör en lärare fråga eleven när den kommer tillbaka från ett långt och "härligt" sommarlov? Första frågan som poppar upp i mångas huvuden och säkerligen i lärarens huvud är "vad har du gjort på ditt sommarlov?" Men vad ska ett litet barn som kanske inte gjort något på sitt sommarlov svara? Eller ett barn som lever med föräldrar som missbrukar, eller lever med våld som sin vardag? Eller kanske har släkt  och vänner som är i krigsdrabbade områden, som ser sina föräldrar be för sina släktingar varje dag? Hur ska de berätta detta för sina klasskompisar? 

Jag anser att det är av yttersta vikt att de vuxna i skolans värld faktiskt tar sitt ansvar och börjar fundera över vad är det för fråga jag ställer till mina elever efter ett sommarlov? 

Jag vet med säkerhet att något av mina barn kommer få frågan vad har du gjort på ditt sommarlov?  Hur många lärare tänker på vad deras fråga väcker för känslor hos barnen? Hur många lärare förstår att det är en jobbig fråga för många barn? Förhoppningsvis finns det kloka lärare där ut som inte ställer frågan eller ägnar en hel lektion åt att barnen ska skriva och berätta vad dom har gjort under sommarlovet utan faktiskt tänker till lite innan och låter frågan vara.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar