onsdag 15 augusti 2012

Troligen första och sista....

...åsiktsinlägget som kommer att komma här på bloggen. Men nu är jag både trött och irriterad och behöver skriva av mig lite. Och tänkte först skriva det på FB, men insåg att jag gör det hellre här så får dom som vill läsa och tycka till....

Men nu är det massa inlägg på FB om barn och hur klädföretagen sättar olika könsroller. Vilka kläder som finns på respektive pojk- och flickavdelning, vilka kläder vilket kön har på sig i katalogen från H&M eller någon annat klädföretag. Varför flickkläder inte är bekväma medans pojkkläder är mer bekväma osv osv osv! Nu är jag trött på alla dom här diskussionerna. Så därför tänker jag säga vad jag tycker en gång för alla och det är att oavsett vad vi tycker om bekvämligheten på olika kläder, färger eller vem som har vad på sig i dom olika katalogerna vi får hem i brevlådan så är det trots allt vi föräldrar som sätter dom olika könsrollerna. Jag har två barn, en tjej och en kille och visst har jag följt alla konstens regler att låta mina barn vara flicka- respektive kille. Och visst har Felicia haft flickkläder och Eric haft pojkkläder. MEN Eric har även haft en rosa vinteroverall, rosa regnkläder och skärp med små prinsessor på eller rosa strumpor och han har haft strumpbyxor på sig under sina jeans på vintern om vi har varit och handlat för att han inte ska frysa. Felicia har haft killshorts, svarta regnkläder eller döskallar på sina tröjor. Felicia har till exempel ALDRIG varit Lucia på luciafirandet på förskolan. Och Eric hade fått vara Lucia om han ville när dom firat lucia på förskolan [vill bara påpeka att han ville vara Spiderman på sitt första luciafirande och eftersom jag är en person som inte vill styra mina barn i derad fria tänkandeså hade han fått vara det. Givetvis vill jag också påpeka att mina barn har regler och gränser, men när  det gäller kläder och vad dom vill ha på sig så får dom välja!!!]. Och frågan är egentligen hur många föräldrar skulle säga och mena det att det är ok att deras son är LUCIA på ett luciafirande???? För, handen på hjärtat, så är det trots allt vi som sätter könsrollerna. Det handlar egentligen inte så mycket om vilket kön som har en viss tröja på sig i en katalog eller vilka byxor som är bekvämast för en flicka och vilken avdelning dom hänger på. UTAN det handlar om vad vi tycker är ok och det är ju faktistk så att vi sätter stämplar på våra barn redan som små. Så innan ni börjar "klaga" och kritisera alla klädföretag för deras könsindelning och deras tråkiga tänk kring könsroller. Gå tillbaka till er själva först och fundera över "vad kan jag tänka mig att sätta på mitt barn?!?!?" Kan jag låta mitt barn vara Lucia fast han är kille eller vill jag att han ska vara stjärngosse/pepparkaksgubbe eller tomte??? Är det ok att sätta ett par BEKVÄMA tajts på en kille????? Föreslår ni balett för eran son som aktivitet eller föreslår ni fotboll? Föreslår ni hocky för eran dotter eller ridning/dans???? Så innan ni med handen på hjärtat kan säga att ni inte styr in era barn i olika könsroller så snälla sluta skriv massa inlägg om hur hemskt det är med alla könsroller som finns i samhället och hur synd det är om våra barn utifrån dom könsroller som klädföretagen sätter...för till sist så är det inte klädföretagen som sätter könsroller, det är VI!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar