lördag 29 mars 2014

Elitryttarna.

Harp ni kollat på SVT 1, elitryttarna? En fantastisk serie om Sveriges ryttareliten. Det är bröderna Zetterman, paret Fredricsson och så dressyrryttaren Charlotte (hon har ett alldelles för svårt efternamn att skriva ut). Men det som är intressant är att de som ser programmet troligen befäster sina fördomar om hästfolket. Läste en artikel som någon hade skrivit just om programmet och att det "bara" var folk med pengar som hade råd och som kunde nå elitnivå när det gällde ridning. Visst kan jag sitta och störa mig på Charlotte och hennes attityd ibland men samtidigt tror jag eller rättade sagt jag vet att hon lägger oändligt mycket tid på sin ridning precis som alla andra ryttare gör. Sen att hon har haft möjlighet att köpa fina hästar på grund av sin bakgrund, men det finns ju andra som köper fina hästar, utbildar säljer och köper ännu bättre hästar och dom klagar man inte på. 

Jag kanske inte är så opartisk men det handlar om att ägna mycket tid åt sin häst för att komma någonstans. Jag kan givetvis bli lite avundsjuk på de ryttare som har råd och möjlighet att rida varje dag, råd att köpa en fin häst osv men samtidigt är ju frågan om jag har tid och ork att rida och hålla på varje dag? För det är slitigt. Kul, men slitigt. 

Så jag tänker att man kanske ska tänka sig en eller två eller ännu fler gånger innan man dömmer folk. För precis som vilken annan idrott som helst så handlar det om att ha ett engagemang och en målmedvetenhet. 

Det jag förbluffas över är att man i ridning pratar om hur mycket det kostar, men varför pratades det inte om hur mycket det kostade för Björn Borts föräldrar när det gällde tennisen? Eller alla som spelar hocky? Eller all tid som en simmare lägger få träning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar