onsdag 20 mars 2019

Rasist eller bara mänskilg????

Idag hände något som började att få mig att fundera över hur jag är som människa. Saker som jag egentligen aldrig funderat över direkt utan bara tagit lite förgivet. Men som  kom som en liten chock för mig idag! Barnen och jag var och åt på subway och där jobbade två personer. Två killar med invandrarbakgrund. De pratade dålig svenska och de var allmänt otrevliga. Ingen service känsla alls och jag blev irriterad. Jag blev irriterad över att de var nonchalanta och jag blev irriterad över att de inte brydde sig så mycket om mig som kund. MEN då började jag tänka. Blev jag irriterad över detta bara för att de var invandrare eller skulle jag ha blivit irriterad över detta i alla fall? Blev jag irriterad över att de hade ett dåligt svenskt språk eller blev jag irriterad över att de var allmänt tröga och inte förstod? Eller vad blev jag egentligen irriterad över? Jag funderar över om jag hade blivit lika irriterad över detta om det var två svenska killar som stod och skulle ta emot min beställning? Hade jag tyckt att de var lika nonchalanta eller hade jag bara låtit det passera? Jag tror och hoppas att det var för att de hade ett extremt dåligt bemötande som jag blev så irriterad. MEN jag blev lite skrämd och irriterad över att jag blev irriterad. För jag har hela tiden sett mig själv som en person som inte bryr mig om kön eller bakgrund. En person som inte bryr sig om personens etniska och kulturella bakgrund bara de kan uppföra sig och agera utifrån de normer och värderingar som jag anser är acceptabla. Det som faktiskt skrämde mig i hela denna tankeverksamhet var att jag kanske är rasist?? Eller så är jag bara mänsklig och som vill bli bemött på ett bra sätt? Jag vet inte. Jag tror att jag är mänsklig och att jag blev irriterad för att de hade ett bemötande som jag inte anser är acceptabelt när man arbetar i en verksamhet som ska inrikta sig på service. Samtidigt blev min tanke störande och jag blev lite rädd. För fler och fler kanske faktiskt drar dessa killar över en kant och hävdar att det är bara för att de är invandrare som de uppför sig på ett detta sätt. Jag blev irriterad över att jag ens började fundera över varför jag blev irriterad över deras bemötande!

Jag hoppas och tror att jag inte blev irriterad för att de var invandrare utan för att de hade ett dåligt bemötande. Jag vill se mig själv som en öppen person, en person som accepterar allas olikheter och som tycker att Sverige ska hjälpa och ta emot alla som vill komma hit. Jag vill inte identifiera mig med de personer som anser att vi ska ta emot invandrare OM de sköter sig, utan jag vill se mig själv som en person som anser att alla är välkomna. Så jag tror att alla vi måste fundera lite varför vi stör oss på en person. Är det för att personen har en viss etnisk bakgrund? Eller stör vi oss på personen för att hon/han inte kan ha ett gott bemötande? Eller tror vi att det är bara för att personen har en viss etnisk bakgrund som hon/han inte kan uppföra sig? Jag vill med denna text uppmärksamma alla där ute om hur lätt det är att bara se personens etniska bakgrund och dra växlar utifrån det och inte själva personen och dess bemötande. Och NEJ jag är inte rasist utan jag är mänsklig som stör mig på personer oavsett etnisk och kulturell bakgrund, då de ej kan ge ett bra bemötande mot mig!

Kram och puss från mig❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar