torsdag 26 december 2013

Jag förstår inte...

Egentligen förstår jag inte varför jag inte rider mer. Det är ju så UNDERBART! Idag efter ett rätt långt uppehåll så var jag äntligen iväg och red. Jag skötte utsläppet så jag var uppe tidigt i stallet. Trots att det faktiskt var hyfsat ok väder så bestämde jag mig för att rida bort till manegen. Sagt och gjort reda jag iväg på en hyfsat pigg liten häst.

När jag kom till manegen så gick jag först ett varv med henne för att bara känna efter hur hon tyckte att det var. Men hon verkade lugn så jag satte upp och sen lät jag henne trava i ett väldigt högt tempo för att bli lite varm. Det tar ju ca 20 minuter att skritta bort till manegen så framskrittad var hon. Sen travade vi runt i båda varven i det tempo som hon bestämde och jag lät henne bara trava på. Jag krånglade inte med att hon skulle gå i rätt form eller att hon skulle ha ok hörnpasseringar. Detta fick hon göra i ca 10 minuter. Sen tänkte jag att hon var uppvärmd så då började jag med skritten och arbetade mycket med halter. Och dom gick SUPERBRA! Hon lyssnade bra, hade en fin form och lyssnade otroligt bra. Sen arbetade vi mycket med övergångar mellan halt och trav och skritt. Det gick faktiskt också bra. Galoppen gick väl så där. Men jag galopperade lite på volten bara för att hon skulle få springa av sig lite. Men jag försökte i alla fall forma henne och få henne på en fin och jämn volt. Men som sagt. Galoppen arbetade jag inte så mycket. Ridningen idag bestod faktiskt mestadels av att rida på fyrkantspåret och det var så roligt. Både Jet och jag blev lite varma. När jag travade av henne sökte hon sig neråt och fick en fin låg form. Så något rätt har jag nog gjort =)

Imorgon får vi se lite vad jag gör. Har lite bråttom så tror nog att det bara blir en liten uteritt...Kanske om jag kommer upp i tid så rider jag bort till manegen. Annars får det bli en kort runda ut. På lördag är det uteritt och om det är ok väder tänkte jag att jag skulle ta en liten längre runda. Kanske ska pröva slingan och bara trava den runt. Jet behöver verkligen få tillbaka den konditionen hon hade innan mitt lilla uppehåll och hennes skada. Men vi får se.

Så till nästa år ska jag verkligen ha en PLAN och jag ska inte oavsett väder, vind eller klockslag strunta i att rida. Utan dom dagar jag är i stallet ska jag rida. Jag ska försöka gå bort till manegen lite oftare och träna på olika saker, för jag vill verkligen ut och tävla på lite klubbtävlingar till våren/sommaren och få bra poäng.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar