fredag 27 december 2013

Planer ändras....

Vilken skillnad det är att rida Jet när hon har gått i manegen och fått arbeta en dag. Hon står alldelles stilla när jag ska sitta upp till exempel. Hon står inte och stampar och vill gå iväg medan jag sitter upp. Hon är mer harmonisk, riktigt kul att rida henne =)

Tanken var att jag skulle komma iväg tidigt från stallet och rida till manegen och bara galoppera lite i manegen. Inte göra några märkvärdiga saker eftersom vi tränade igår. Men när jag kom till manegen såg jag en tjej gå in där för att rida, så jag bestämde mig ganska snabbt för att rida ut i stället. Det blev en lugn tur ut på 45 minuter ca. Vi tog en kortare galopp och lite trav. Hon var pigg i galoppen och det märktes att hon tyckte det var skoj att få springa på en raksträcka.

Dock har jag funderat lite, eftersom jag fortfarande är lite osäker på att galoppera ute och jag tycker om att ha kontrollen, så sitter jag nog och "drar" henne lite i munnen och jag kan nog tänka att jag gör det även när jag rider i manegen. Jag är livrädd för att göra henne "hård" i munnen om ni förstår vad jag menar. Kanske borde prata med min tränare om det.
Men när jag rider ut och jag galopperar känns det som att jag inte har någon kontroll och att hon lyssnar lite dåligt om jag inte håller in henne rejält. Jag kanske ska pröva att inte hålla in henne utan hon kanske ska få "springa" och jag får bara försöka att sitta kvar och andas och hoppas att jag inte dör....För hon har ett otroligt snabbt grundtempo tror jag. I alla fall vad jag tycker. Men men, kanske ska testa det själv någon gång när jag rider slingan eller någon av vägarna jag är van att rida. Tyvärr har jag lite svårt att njuta av en full galopp på Jet än, trots att jag ridit henne i 1 år nu. I alla fall när jag rider ut. Tror att det är för mycket som sitter där bak i mitt huvud som jag har varit med om och som gör att jag fortfarande är lite rädd för just galoppen och att tappa kontrollen. Jag tycker inte att det är läskigt att rida ut själv, jag tycker inte att det är läskigt att trava ute själv eller galoppera kortare sträckor och där jag har kontrollen....Men där jag kan känna att jag håller in henne ganska hårt för att ha kontrollen. Borde nog försöka testa mina gränser lite mer. Får göra det till sommaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar