måndag 18 februari 2019

(Temporary Backup) Jag förstår inte 🤨



Idag kändes det verkligen som vår ute. Och när det är vår måste man väl börja tänka på fler turer ut. För finns det något härligare än att rida ut och höra fåglarna kvittra och hovarna gå mot torra grusvägar? 

MEN ja, nu kommer mitt stora MEN. Jag vet inte vad vi gör för fel Cillahästen och jag. Jag red ut, för att det var fint väder och det var längesen vi red ut själva. Rundan runt Monas går alltid bra. I allafall för det mesta. Idag började vi rida direkt från stallplan. Gick hur bra som helst. Men när vi skulle svänga in på en grusväg för att rida genom skogen först började Cillahästen att konstra. Hon backade och blev spänd. Jag gjorde en volt och sen manade jag på henne framåt. Hon gick några steg blev spänd och sen backade hon igen. Sen kunde jag inte fortsätta försöka för det kom en bil med en hästtransport och jag ville inte utmana ödet. Jag gick en liten bit med henne, kanske 100 m och sen satt jag upp igen och sen gick hela rundan som en dans. Hon lyssnade och gick på framåt och vi travade till och med på väg hem. 

MENvad är det som gör att det inte funkar? Varför måste jag gå med henne en bit först? För någon vecka sen började jag gå med henne, tänkte nämligen bara gå lite först och sen gå tillbaka och rida i manegen men ångrade mig och bestämde att rida ut i allafall. Och då gick allting superbra. Så vad är problemet? Jag menar, varför kan vi inte få det att fungera från början? Eller varför fungerar det alltid efter att jag gått en stund med henne? Vad gör jag för fel? Men jag ska fokusera på att rida rundan runt Monas nu två gånger i vecka. Och försöka få det att fungera från start. Kanske ska rida i manegen först och sen ut🤔 Jag vill ju inte ha massa krångel och jag vill ju bara kunna ha skoj. Eller påverkar jag henne på något sätt? Blir jag lugnare av att gå först? Jag vet inte. Men något måste jag göra för att få en tryggare och lugnare häst som jackan rida ut på utan krångel. Så nu får jag börja fixa det som är sönder. Och vad är sönder när inte uteritterna funkar från början 🤔

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar