torsdag 28 februari 2019

Teamet runt hästen



Det pratas så mycket om teamet runt hästen och ryttaren. Egentligen har jag inte tänkt så mycket på det. Jag har nog mer tänkt att man har en hovslagare, en tränare och så hittar man väl en massör eller liknande vid behov om hästen behöver det samt ringer man till veterinären om man skulle behöva det.

Men nu efter att ha ägt Cillahästen i ca 2 1/2 år så har jag mer och mer börjat inse att jag har ett team runt mig och min häst. Ett team som jag faktiskt tycker väldigt mycket om och ett team som jag litar på och som Cillahästen är nöjd med. 

Jag har en fantastisk akupunktör (heter givetvis något finare inom hästvärlden 😉) som ser vilka behov Cillahästen har och hjälper henne att må bra. Jag har även insett att jag har två personer som gärna hjälper mig med min träning och som vill få mig och Cillahästen att få en bra balans igår ridning och att vi ska kunna utvecklas ihop. Nu tänker ni säkert att det vill ju alla tränare men jag har provat olika tränare ocholika tränare ser på olika saker. Jag har ridit för fantastiskt duktiga tränare med Cillahästen och Jaguar varit nöjd, men idag så slog det mig, när jag tränade för dessa två idag, att det är något annat dom gör än den traditionella träningen. Dom ser helheten, mig som ryttare och hur jag påverkar Cillahästen bara genom att ändra min hållning eller något annat som man kanske inte tänker på alls. Så jag tror att jag inte ska fortsätta leta för dom finns där, för att hjälpa mig!

Sen har jagen hovslagare som... ja, vad ska man säga om mon hovslagare? Det är en hovslagare som har fått Cillahästens förtroende och som förstår henne och som fått hennes små hovar att må bra.

Min sadelutprovare hittar och ser vilka sadlar som passar Cillahästen bäst. Och ja, även här ser de olika ut. Hade en sadelutprovare precis när jag köpte Cillahästen som provade ut sadlar till oss. En sadel som tyvärr inte passade henne alls 😔som jag red i och som jag inte förstod varför hon bockade och höll på. Antagligen inte bara sadelns fel men mycket berodde nog tyvärr på den. Min sadelutprovare tar sig tid, tänker och funderar och vi har fått sadlar som passat Cillahästen och mig och vi är nöjda över att sadelutprovaren ser hela Cillahästen och vilka behov hon har.

Så som ni ser så har vi ett team runt omkring oss vid behov eller som vi använder oss av regelbundet. Så vi är nöjda och glada och vet inte riktigt vad vi skulle gjort om vi inte hade dessa runt om kring oss.

Så tack för all hjälp, ni vet vilka ni är, och vi är så glada att ni finns för oss, mig och Cillahästen 

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar