måndag 30 juni 2014

Nu har kusinen åkte hem. Hemlängtan blev för stor så hans mamma körde upp och hämtade honom. Fast Felicia berättade att han hade tyckt att vi var för stränga. Då undrar jag hur ska man vara som förälder? Visst vi kanske är stränga, men jag tycker faktiskt att vi har rätt så "normala" regler. Inget konstiga eller udda regler och när barnen har vänner över så brukar de få göra mer saker än vad jag kanske i vanliga fall tillåter. Men det är kanske inte ok att ligga och prata och skratta så att man väcker andra, eller så att någon inte kan somna. Jag tycker inte heller att mina barn ska somna till TV:n. Nu vet jag att massa barn där ute faktiskt gör det men mina barn klarar inte av det för det är dom inte vana vid. Sen visst vi har massa regler och saker om vad man får och inte får göra, men ska man inte ha det? Ska barnen få göra lite som dom vill? Eller ska man ha regler och struktur? 

Jag vet en gång då vi var nere hos kusinen då blev det tjafs/diskussion kring tv-spel och vad mina barn får och inte får spela. Jag anser faktiskt att det finns ålder på spel och filmer och andra saker av en anledning och mina barn får inte så länge jag kan kontrollera det, varken spela eller se på saker som dom faktiskt inte har åldern inne för. Nu vet jag att mina barn säkert både ser och spelar saker som de definitivt inte har åldern inne för när de är hos vänner. Men kan jag styra det så får dom inte! Men i allafall så tyckte kusinen att det var konstigt. Jag vet att kusinen får göra massa saker som mina barn aldrig skulle få göra, så visst, jag kan förstå honom att det blir en motsatt värld där jag har koll och där jag faktiskt styr upp och bestämmer. 

Jag tror att jag är för noggrann och kanske faktiskt har för mycket kontrollbehov för att släppa på saker och ting. Men jag har ju inte regler och gränser för att vara elak utan för att lära barnen vad som är rätt och fel och för att de ska få förutsättningar att klara ett liv. Jag tror att de regler och gränser jag har handlar en hel del av att vara försiktig om det jag älskar mest i livet för vad händer då kontrollen släpps och de för göra vad de vill? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar