onsdag 19 februari 2014

Förvånad....

Ibland kan jag bli väldigt förvånad över hur lärare och skolan tänker. Nu säger jag inte att alla skolor gör så här men många skolor gör det fortfarande. Barnen ska skriva om vad de har gjort på lovet. Vi har precis återgått till det normala med skola och jobb efter en skön ledighet, ett sportlov. Nåja, jag jobbade, barnen var hos kusinvitamin och hos sin mormor. Mina barn "slapp" gå på fritids eller vara hemma själva, men mina barn hittade inte på massa roliga saker. Barnen åkte inte på någon lyxsemester till Thailand eller på någon skidsemester till varken det svenska fjället eller till alperna. Visst barnen tyckte det var mysigt att vara hos kusinvitamin och busa och göra roliga saker. Men vi gjorde verkligen inget extra.

Jag menar definitivt inte att det är något fel att gå på fritids under loven, för dom hittar på roliga saker och gör det lilla extra för barnen som faktiskt inte har föräldrar som är lediga. Men samtidigt tänker jag när jag läser i veckobrevet att barnen ska skriva vad dom har gjort för roligt på sportlovet och sen berätta det för klassen. VARFÖR undrar jag....det är så efter varje lov. Tänker inte lärarna på att det finns barnfattigdom i Sverige. Det finns barn som har föräldrar som kämpar med att få vardagen att gå ihop? Tänk varje barn som ska skriva om sitt lov, som faktiskt inte har gjort något speciellt. Kanske faktiskt varit på fritids hela veckan för föräldrarna var tvungna att jobba? Visst dom kan skriva om de roliga sakerna som görs på fritids, men hur kul är det att lyssna på kompisen som var på skidresa? Och vilken press blir det inte på föräldrarna att hitta på saker bara för att barnen ska ha något att berätta?????

Tanken detta sportlovet var att Eric skulle gå på fritids för jag vill spara mina semesterdagar till sommaren. Men sen när jag såg alla barnen som skulle vara lediga så fick jag lite panik så Eric fick ledigt och vi löste det med en del pusslande, men tänk då barnen som ska berätta vad dom gjort på ett lov inför kompisar och faktiskt inte har något "speciellt" att berätta???? Så jag hoppas att lärarna börjar tänka mer på vad dom faktiskt utsätter barnen för efter ett lov....

1 kommentar:

  1. Våra ungar är alltid på fritids på sportlovet/Jimpan :-)

    SvaraRadera