lördag 12 maj 2018

Cillahästen....



Idag var jag lite kluven kring hur jag skulle fortsätta träna Cillahästen när det gällde lastningen. Häromdagen var Tina L ute och lasttränade med mig. Det gick bra. Hon krånglade första 10 minutrarna men sen gick hon på utan några som helst problem och jag fick bra tips på hur jag skulle tänka. Och nu har jag funderat lite fram och tillbaka hur jag ska göra för att bibehålla detta, samtidigt som jag tänkte att jag ska inte förstöra det som vi har arbetat med. Efter mycket om och men beslutade jag mig att lasta Cillahästen själv i allafall. Kanske inte ett så klokt beslut men någon gång måste jag ju göra det för någon gång kommer jag stå där och behöva lasta själv för jag vill ju så gärna kunna göra saker utan att behöva vara beroende av någon. Sagt och gjort. Transporten kopplades på och jag chansade med att inte ställa den i paddocken utan lastade på gården. Första gången Cillahästen skulle gå på ville hon inte utan gick åt sidan. Sen när jag rättade till henne och tänkte framåt så gick hon på utan problem. Hon stod snällt i transporten medan jag gjorde i ordning mellanväggen och satta på bommen där bak. Inga bekymmer alls. När hon ändå stod så snällt så bestämde jag mig för att köra en sväng. Så sagt och gjort. Hon blev instängd och jag körde iväg. En liten runda runt byn bara. Sen lastade jag ur henne och hon stod stilla och lyssnade och väntade på mina signaler om när hon fick gå ut och allting gick så lugnt och stilla. Sen lastade jag henne igen och satte för bommen och fixade mellanväggen. Inga problem alls. Sen fick hon gå ut ur transporten.

Nu hoppas jag att detta håller i sig och jag ska kunna lasta utan problem när jag vill åka iväg. Jag tror det, men man vet ju aldrig. Så om två veckor kommer det stora provet när vi ska iväg. Kanske ska försöka boka in en gång nästa vecka till Tina L på Berga? Bara för att få öva på att lasta själv och åka iväg själv utan några krav och för att Cillahästen ska få lite rutin på att åka iväg?

Nåja, det kändes superskönt idag i allafall att hon lyssnade på mig och att hon gick på utan problem =)

Kram och puss från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar