lördag 21 juli 2018

Haflinger riksutställning 2018



Idag var vi på vift Cillahästen och jag och givetvis min tränare Tina L. Jag fick ju för mig att vi skulle ställa ut Cillahästen och avelsvärdera henne. Eftersom jag blir lite nervös och stressad i för vissa saker och tänker och grubblar och förutser hundra olika problem så fick Tina följa med mig. Sagt och gjort. Vi åkte i ottan för att ställa ut henne. Jag kan ju säga att detta var en helt ny värld för mig! Jag fattade inte riktigt och jag blev så förvånad över hur alla höll på med sina hästar och hur alla tvättade och putsade och höll på. Jag blev nog lite förvånad och kände mig inte alls hemma. När jag inte känner mig hemma i ett sammanhang tycker jag det är jättejobbigt. 

Nåja, vi gjorde så gott vi kunde. Cillahästen mättes och mättes till 151 cm. Tror i och för sig att hon är större men nu har vi det på pränt så vi får väl låtsas att hon är så ”liten”. Dock uttryckte sig väl veterinären sig väldigt klumpigt när hon ska mätas. Hon säger något med att hon har svårt för danska ston/hästar 🙄 Väldogt otrevligt i allafall.

Det jag noterade också var att alla var väldigt smäckra och väldigt små. Jag har nog inte tyckt att Cillahästen är så stor egentligen men när man såg dom andra haflingerhästarna som var där så var dom väldigt små och smäckra. Tydligen är det det som ”går hem” hos en domare. För det var en haflinger som vann i vår klass, jättefin, men hon missade på lite saker kunde jag tycka, men var smäcker och tydligen är det det dom vill ha. 

Handen på hjärtat så visst jag blev lite besviken att vi ”bara” fick 37 poäng för man ska ju minst ha 38 poäng tror jag 🤔 och gärna mer. Men men jag kan nog säga utan att vara partisk 😉 att Cillahästen faktiskt skötte sig bäst av alla hästarna. Hon var sååå lugn och många hästar höll på att gnägga men Cillahästen stod bara och tittade. Hon skötte sig exemplariskt! 

Så trots att jag ville ha mer poäng så insåg jag att hon inte är rastypisk då hon är ”för stor” och troligen kommer hon aldrig att falla i smaken för dom sak vara mindre och smäckrare. MEN nu ska vi kämpa och träna och träna och träna för att komma ut på lite tävlingar, kanske inte under hösten men under våren. Jag ska träna på hundra saker och verkligen lägga fokus på några saker för att kunna nå mina mål! 

Så nu vill jag visa att vi kan och vi vill!!!! Visa alla att Cillahästen är en fantastisk liten häst 😉😁

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar