fredag 4 januari 2019

Fundersam 🧐



Idag blev det en snabb tur till stallet. Hade en fullspäckad dag nämligen. Upp tidigt, fixa stallet och motionera Cillahästen lite. Eftersom jag skulle vara effektiv och samtidigt försöka motionera Cillahästen så fick det bli lite longering, arbete från marken och lite långtygling. Jag är i och försig superdålig på långtygling men det är en bra grej att variera arbetet med. Jag började kolla av hennes sinnesstämning från marken. Lugn och trevlig. Sen långtyglade jag lite. Gick jättebra i vänstervarv. Höger mindre bra men ändå helt ok. Sen gick vi över till lite longering. Jag blir så förvirrad för när Cillahästen travar i vänster varv så ser det stundtals ut som om hon markerar. Hon nickar lite med huvudet men sen när hon kommer till en balanserad trav, arbetar lugnt och avslappnat så ser jag inget. Blir så förvirrad 🤪

Jag har tillsammans med min tränare en fundering kring att hon fortfarande är lite i obalans i sin kropp som gör att hon inte riktigt får till det med benen och därför markerar 🤔hon tappar ju fortfarande skor fram och det gör hon med stor sannolikhet på grund av att hon inte riktigt får med sig benen och blir lite obalanserad när hon springer i hagen. Jag vet inte vad jag ska göra 😔 känner igenom hennes ben, hovar och annat varje dag. Ingen värme, ingen puls, inga svullna ben eller något annat jag reagerat på. Hon är dock lite stel i vänster bak och blir ibland lite kort på det benet. Så jag tänker det är väl bara att fortsätta arbeta och få henne balanserad i kroppen och en lugn och harmonisk liten häst. 

Cillahästen är 8 1/2 år. Antagligen framstressad inridning, tillfrusen under en period innan hon såldes som 5 åring till Sverige och sen bara skogsriden. Jag köpte henne som 6 åring och red henne bara några månader sen fick hon vila från ridningen i ca 6 månader och sen åka till en tillridare/utbildare och sen har jag ridit henne. Så egentligen är hon inte riden så länge och hon har vuxit och utvecklats så hon behöver nog få tid att hitta sin balans. Eller????

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar