söndag 14 oktober 2012

Dressyrtävling....



Nu har jag varit med på min första dressyrtävling för denna terminen. Jag var med på någon förra terminen, men eftersom det bara har gått åt h-vete på tävlingarna bestämde jag mig för att inte vara med på några mer. Men i samråd med min ridlärare så beslutade vi att det bästa kanske är att vara med utom tävlan och ha det som en träning. Sagt och gjort, jag anmälde mig till tävlingen och red både L:C och L:B idag. Summering av dagen...Kunde gått bättre, men det kunde även gått sämre.

Jag red fina Lufsen. I L:C gick det faktiskt hyfsat bra, men fick inte så bra poäng, men jag red i alla gångarter, och galoppen var gick också bra. Han var superpigg och jag hade problem för långa tyglar, vilket jag alltid har, jag hade problem med kontakten och kände inte riktigt att jag hade kontroll. Men jag utförde hela programmet som sagt var med alla gångarter, sen blev vägarna inte dom bästa, men jag var faktiskt supernöjd med min ritt och kände att detta kanske kan bli något framåt. Fick i och för sig bara 55% av ritten, och ska ha som mål innan sommaren att ha nått i allafall 65% på L:C.

Sen var det dax att rida L:B. Eftersom han redan var uppvärmd och det regnade bestämde jag mig för att jag inte ska plåga honom i en mer eller mindre liten pool, som padocken hade blivit. Men jag vet inte vad det var med honom. Han var stressad redan när jag tog in honom i manegen. Väl inne på banan började han stressa upp sig och jag med antagligen. Han vägrade att gå ner på den kortsidan som det fanns en läktare, trots att det inte satt någon där, han tvärvände, vilket han inte har gjort tidigare, och bara började att springa där ifrån, vilket också innebar att jag började att stressa upp mig. Lena fick hjälpa mig där uppe, men nu var både han och jag stressade och spända, vilket resulterade i att ritten blev katastrof. Jag fegade och vågade inte riktigt få fram honom och jag vågade inte försöka att galoppera på honom....När min ritt var klar var jag gråtfärdig... På denna ritten fick jag 38%, Massor med 1:or eftersom inte galopperade, jag fick massa avsaktningar och inget fungerade. Så nu med facit i hand funderar jag givetvis på VARFÖR utsätter jag mig för detta. Men målet med denna ritt är ju givetvis att klara över 60%, kanske inte förrän om något år eller så...fast jag tror att jag har som mål innan sommaren att klara av att rida L:B godkänt innan sommaren, så det är väl bara att fortsätta att öva.
 
Från och med nästa vecka har jag antagit en utmaning och inte skriva något negativt om min ridning. Inte ett enda ord negativt utan bara positivt =) Får se hur det går...Men det är som både Myran och Lena säger "Något måste ha gått bra", så det är väl bara att börja fokuser på det positiva.

2 kommentarer:

  1. Hej Tina! Har du fler bilder på mig och Donatello från den tävlingen?(:

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ! Ska kolla igenom det och i såfall får du dom på ett USB =)

      Radera