lördag 7 september 2013

MÅL!!!

Idag testade jag att rida i paddocken med finaste hästen. Det var riktigt skoj. Jag har inte ridit ordentligt på någon vecka nu på grund av mitt ben. Men det har känts bra de senaste dagarna så jag testade idag. Tog det i och för sig rätt lugnt, men tänkte mycket fokus på att träna inför kommande dressyrtävlingar. Så jag började först med att ställa henne i båda sidorna. Jag vet att man använder sig av att rida en åtta i slutet av ridpasset bara för att hästen ska få sträcka ut sig ordentligt i båda sidorna, men jag funderade lite och började faktiskt med det som uppvärmning för att hon ska ställas och bli lite lösgjord i båda sidorna innan vi började med själva arbetet. Det gick som jag planerat. Sen så ville jag få henne lite rundare i formen och det blev en hel del galopp i början av passet, dels för att Jet skulle bli lite mer avslappnad, men även för att öva på volter i galopp. Mycket takt och tempo tänkte jag på. Hon har nämligen en tendens att öka i alla gångarter, vilket jag har svårt att kontrollera. Men men... sen funderade jag på vad behöver jag egentligen öva på??? Jo, takt och tempo, så vi övade övergångar. Jag tänkte utifrån LC i dressyr och travade in på en kort diagonal och sen saktade jag av och lät henne skritta några steg för att sen sätta i gång henne i trav igen utan att hon skulle springa in i traven eller liknande. jag gjorde det två gånger i varje varv. Så det blev nog lite jobbigt för henne för hon var alldelles svettig när vi var klara. När Jet blir trött eller tycker något är jobbigt så blir hon springig. Men idag hade hon en fin form hela passet och det kändes skönt. Hon var inte så stressad och hon kändes lite rundare i traven. Men jag måste verkligen öva på att sitta ner i traven och följa henne bättre. Mitt mål är att försöka komma ut på i allfall två dressyrtävlingar i höst och försöka att få bra poäng om det så "bara" är i LC för att till våren försöka komma ut och tävla kanske några gånger. Tror att Tokarp ska ha någon dressyrtävling i vinter?! Kanske ska försöka komma iväg på den och någon mer under hösten? Men det var lite skoj att rida henne idag. Sen imorgon ska Erica och jag gå bort och hon ska löshoppas. Ska ÄNTLIGEN försöka ta lite fina kort på henne =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar