måndag 26 maj 2014

Mörkrädd ... Del 1....

Nu har det varit val... EU-parlamentet skulle det väljas till. Jag är definitivt inte speciellt insatt i de olika partierna och vad de vill med EU eller inte, men en sak jag vet och det är att jag gick och valde ett parti som jag tyckte var helt ok och som jag ansåg stod för bra saker. Givetvis tror jag att alla tänkte så när de gick till val, men när jag idag läste resultatet så blev jag mörkrädd, och det rejält! Hur tänker folk? Läser man inte histori längre? Eller tror folk bara att Hitler är en sagofigur??? För hur tänker folk som faktiskt går till val och röstar på olika höger extremistiska partier? Vad tror ni kommer hända framåt? Det mest skrämmande är att så många svenska och troligen "vänner" till mig röstade på SD. 

Enligt min uträkning borde ca 20-25 st av mina "vänner" på FB vara personer som röstade på SD och det är faktiskt rätt skrämmande. Och det mest skrämmande är faktiskt att några kan jag tänka mig faktiskt röstade på SD och tyvärr (för att generalisera lite) så är det "vänner" som inte är utbildade och som kanske inte har ett riktigt objektivt synsätt, personer som uttrycker sig att det är en folkgrupp/invandrare i stort som är problemet i stället för individen. Jag kan hålla med om att det är skrämmande att se unga invandrar killar/tjejer gå in i ett kriminellt umgänge, men är det skäl nog att rösta på SD eller något annat höger extremistiskt parti? Vad ska jag då rösta på som ser "svenskar" vara med i HA??? Eller något annat kriminellt mc-gäng? Eller svenska unga killar/tjejer som begår en kriminell handling? För det finns det massor av!

Så ni som ser en grupp som ett problem försök att se individen i stället och att det är inte rätt anledning att rösta på SD eller andra partier med rasistiska åsikter. 

Tyvärr blir jag faktiskt riktigt mörkrädd när jag inser hur outbildade och "dumma" personer ser en lösning och skyller i från sig på "dom där"! Så skärpning och tänk efter en eller två eller varför inte tre gånger innan du röstar så kanske vi kan gå till val i höst där ett parti inte kommer in i riksdagen och får något att säga till om!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar