lördag 18 augusti 2018

Ko skräck

Idag har jag kommit till ett beslut! Jag ska låta Cillahästen vara rädd för kor. Jag orkar inte och kan inte bota hennes koskräck. Idag försökte jag. Men det slutade i kaos och det blev inte bra. Hon stressade upp sig, jag redde inte ut det och det slutade med att gon slet sig och drog hem. Jag var mest arg över att jag tappade henne och att hon drog iväg. Men sen när jag väl kom ikapp henne och hon stod utanför stalldörren så kom massa tankar. Tänk om det kommit en bil? Eller en människa som var ute och gick? Eller ett barn som sprang ut i vägen? Eller tänk om hon inte sprungit hem utan ner till fölet och mamman och ner på stora vägen?  Nu gick vi på en grusväg som inte var jättelångt hemifrån, men ändå en tillräckligt lång bit hemifrån att något skulle kunna hända. Nu hade vi tur. Inget hände men nästa gång kanske vi inte har lika tur. Så mitt beslut är helt enkelt att antingen så får hon fortsätta vara ko rädd och vi rider bara vägar utan kor vilket innebär en runda så länge alla kor är ute på bete eller så får jag ta hjälp av någon proffesionell. Just nu lutar det mer åt att hon får fortsätta vara rädd för kor och vi rider våran trygga korta runda. Det handlar ju trots allt ”bara” om några månader per år. 

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar