lördag 23 februari 2013

Analys...

Frida på Ecila

Herregud vad jag fyller mina helger med saker. Helgen börjar på fredag med ridning. Igår hann jag egentligen inte men mina snälla ridkompisar tog hand om hästen och plockade hinder efter våran träning, så jag hann göra allt jag hade som MÅSTEN på kvällen. Kändes kul. Hoppningen igår på Figaro gick riktigt bra. Vi tränade mycket takt och tempo och vi började med en övning som innebar att vi skulle galoppera i samma takt/tempo/rytm runt ett hinder, en 9 m volt ca, och hålla samma rytm hela tiden och täka på våran innertygel, att inte "dra" iden som vi gör som fel...Det gick lite ojämnt om man säger så. Vissa volter gick bra och vissa gick mindre bra. Men sen skulle vi hoppa lite hinder, väldigt låga hinder, men vi skulle ha samma rytm genom hela banan. Figaro är en häst som har ett väldigt högt tempo och det har ju varit positivt för mig, eftersom jag alltid har tjuvhållit den hästen jag ridit så han/hon fått ett för lågt tempo och därför har mina hopp över hindrena blivit sisådär, men extra steg osv...Men på Figaro är det lite svårt att ha för dåligt tempo...Men nu skulle vi öva på ett jämnt tempo/rytm genom hela banan. Rytmen fram till första hindret gick jättebra och sen gick det bara fortare och fortare. Jag vet inte riktigt vad som hände. Jag kände hur han bara sprang och hur han ökade. Det hände varje gång. Även när vi skulle rida två hinder på en långsida och räkna galoppsprången så gick det bra, men efter sista hindret ökade han...Måste få ordning på detta. Men just nu är jag så GLAD över att bara komma över hindrena "bra" så jag skiter nog lite i min ridning. För Frida som jag rider med hoppar betydligt mer än mig och är jätteduktig och hon får arbeta mer med sin ridning för hon RIDER, om ni förstår vad jag menar. Så jag hoppas att jag också kommer dit någon gång att jag RIDER och inte bara HOPPAR. Förstår ni vad jag menar? För det är så jag känner lite med dressyren nu. Att nu är det ridning och det är nog det som gör att det inte går jättebra för jag har kommit längre där och jag har kommit till en tröskel där jag måste RIDA. Så nu när jag tycker att det går jättebra och är supernöjd med min ridning på hoppningen är nog bara för att jag bara HOPPAR och inte rider så mycket... Men jag kommer kanske dit också på hoppningen. Hoppas att Myran har tid med en privatlektion i hoppning snart så vi kan övan på min rytm mer. Nu ska jag snar iväg och kolla på fina hästar och duktiga ryttar på Gina Tricot Grand Prix....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar