tisdag 19 februari 2013

Besviken!!!

Igår var det ridning i min måndagsgrupp. Det stod dressyr på schemat. Och jag tycker ju att det är skoj så jag åkte dit och tänkte att detta kommer bli en bra lektion. Jag skulle ha fina Lufsen och det gjorde att jag tänkte positivt tills jag kom ner till manegen och insåg att det ramlade snö från taket. Redan då fick jag en inre stress.. Det ramlade lite snö när vi stod på medellinjen innan vi red ut på spåret. Lufsen reagerade inte så då slappnade jag av lite. Sen rasade det och Lufsen hoppade till. Inte så farligt men jag började spänna mig igen och sen när vi travade rasade det rejält från taket precis där vi var och han stack i väg inåt. Jag fick stopp på honom när han nästan var på andra sidan manegen, men sen var jag stressad och Lufsen var spänd. Så ni kan ju bara gissa hur resten av lektionen gick...INTE BRA!!! Vi skulle rida något som Lena kallade för flugan. Längst upp i manegen vägrade Lufsen gå så den volten slarvade vi med eftersom jag inte vågade ställa krav på honom. Mitt volten gick bra och den andra lilla volten längst mot ingången/stallet gick hyfsat. Sen skulle vi göra det i trav några stycken bara, för vi var på två sidor av manegen. Så några i taget skulle över till "travsidan" och givetvis jag också. Det gick inte alls. Lufsen vägrade att gå ut på spåret, för det var ju där det hade rasat och jag vågade inte sätta press på honom. Jag ställde absolut inga krav på honom eftersom jag inte vågade. Men med Lenas hjälp kom vi väl efter mycket om och men ut på spåret men han var spänd och jag var spänd och rädd... Sen travade vi faktiskt lite på den sidan som han inte tyckte var läskig. Men summan av min lektion är att det inte gick bra och jag blev bara så besviken på mig själv och det är jag fortfarande. Jag förstår inte varför jag måste bli rädd för allt. För jag tror att hade jag inte blivit så rädd för allt hade jag varit mycket längre i min ridning än vad jag faktiskt är. För jag ser andra som rider som kanske inte rider så mycket bättre än mig (enligt min personliga åsikt...men vad vet jag egentligen?) men som är i högre grupper än mig. Och anledningen till att dom är det är på grund av att dom inte blir rädda för lite snöras eller andra löjliga saker som jag faktiskt blir rädd för.. Så hade jag bara haft lite mer mod så hade jag också kanske varit längre i min ridning. Just nu känns det som om jag har ramlat tillbaka i min ridning och det är inte en bra känsla...så vi får väl se om jag rider på fredag...borde nog för att komma över denna känslan, men det finns fortfarande en stor risk att min rädsla sitter kvar och allt bara kommer gå åt skogen.... Vi får se hur jag gör ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar