onsdag 13 november 2013

Tänk på REFLEXER!!!!

Källa: Hööks
När jag körde hem från Erics träning idag, kanske bara 50 meter från parkeringen så skulle jag svänga höger för och runda skolan. Jag hade som vanligt lite bråttom för tanken var ju att jag skulle iväg och rida och dessutom försöka rida i manegen innan det blev för sent. Jag drar iväg från parkeringen och saktar in lite för att blinka höger och sen svänga. När jag precis ska blinka och har fortfarande helljuset på eftersom jag är själv på vägen, trodde jag, ser jag helt plötsligt två små tjejer på varsina hästar som står i vägkanten, rakt fram. Givetvis bländade jag av, men hur tänkte dom. Klockan var ungefär sju på kvällen och nu blir det mörkt snabbt. Varför tar man inte på reflexer? Oavsett om man rider i ett samhälle där det finns gatlyktor eller inte, eller om som jag tror, red på elljusspåret till samhället, så har man väl på sig reflexer?
 
På vinterhalvåret har jag oavsett om jag rider på dagen eller kvällen eller när som, ett ländtäcke som är reflex och reflexväst. Kanske inte alltid sätter reflexer på benen på hästen då det är ljust ute. Men även på sommarhalvåret kan jag ha reflexer på mig och hästen om vi rider lite senare på kvällen även om det inte blir speciellt mörkt.  Visst jag kan säkert ha mer reflexer på mig när jag är ute och rider nu i mörkret, men samtidigt tänker jag att jag har reflexväst, hästen har reflexer på sig, men jag kommer köpa reflexer till tyglarna för jag har funderat på att vi kanske inte syns lika bra framifrån som bakifrån. Men hon har ju benreflexer på sig....men man kan aldrig synas för mycket för att undvika olyckor.
 
Så skärpning där ute! På med reflexer för hur otrevligt hade det inte varit att få en häst över motorhuven med en liten tjej sittandes på. Jag saktar alltid in och kör sakta förbi hästar med ryttare, gående med hundar eller barn. Men om man inte ser dom så är det inte lätt att sakta in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar