torsdag 6 september 2018

Något jag tänkte på


Foto : Villfarelse

Jag har de senaste dagarna funderat mycket på allt och inget.  Precis som jag alltid gör. Men de senaste dagarna, eller veckorna har det varit mycket tankar kring det kommande valet och vad som faktiskt håller på att hända med Sverige. Jag menar, vad är det för fel på människor idag? Vart håller vår mänsklighet på att ta vägen? Sen när anser vi att alla inte är lika mycket värda? Är jag mer värd än hen som sitter i kassan på Ica för jag har bättre utbildning? Är jag mer värd än hen som flytt från krigets faror i Syrien? Har jag mer rätt att vara i Sverige än Hasan som kör taxi? För vem har rätt att säga att jag eller du eller hen där borta har mer rätt att vara i Sverige? 

Jag är svensk, anser mig svensk, har svenska föräldrar och är svensk medborgare. Visst, jag är född i Korea för snart 43 år sedan men levt hela mitt liv, utom de sex första månaderna i Sverige. Är jag svensk? Jag är född utomlands, svenska föräldrar, svenskt medborgarskap och känner mig svensk. Alltså borde jag anses vara svensk. Men min kompis som är föräldrar som är födda utomlands, invandrat till Sverige på 1960-talet för att arbeta inom textilindustrin, hen själ är född i Sverige och har dubbla medborgarskap. Är hen mer svensk än mig? Eller är jag mer svensk än hen? 

För när vi går till val den 9 september 2018 så kommer vissa personer anse att de har rätt att bestämma vilka som är svenskar och inte. Och frågan vi ska ställa oss - vill vi ha det så? För även om man tycker att invandrarpolitiken är fel och att socialdemokraterna inte gjort ”något bra för Sverige” eller man tycker att det kommit alldeles för många invandrare till lilla Sverige och man vill rösta på det partiet som faktiskt driver invandrar frågan mest, så anser sig just det partiet att de också har rätt att bestämma vem som är svensk och inte. För tänk om de kommer fram till att jag inte är svensk och de anser att jag inte hör hemma i Sverige. Vart ska jag ta vägen då?

För oavsett vad man tycker och tänker om invandrarpolitiken så är inte lösningen att rösta på ett parti som endast arbetar för just den frågan för de anser inte att kvinnan har något värde, att våld är ok mellan de olika könen och att kvinnan inte ska få bestämma över sin egna kropp. Så tänk ett steg längre innan ni lägger er röst den 9 september 2018 för visst vill vi ha ett mångkulturellt Sverige? 

Kram och puss från mig ❤️ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar