fredag 21 september 2018

Träning och mutor 😂



Nu när Cillahästen inte varit ridbar så har vi gjort massa saker från marken. Vi har arbetat på vår relation och det är så skoj att se vilken skillnad på häst nu och för ett år sen 😍hon håller sig nära mig och är inte alls så stressad som hon varit innan. MEN vi har fortfarande stora problem med lastningen och Anna-Carin har haft sin transport uppställd för att hon har lasttränat sin häst och hon har sagt att jag gärna fått testa med Cillahästen. Cillahästen är ju en väldigt envis och smart häst och väldigt känslig så när vi lasttränar och jag bli irriterad/stressad över att hon inte går på utan bara krånglar så vägrar hon gå på. 

Dessa dagar har jag bara låtit Cillahästen gå på rampen för att sen har hon fått gå av. Idag tog jag det ett steg längre, fast jag mutade henne 😂, och hon gick på utan problem. En hink med mat så går hon på. Jag lät Cillahästen stå där inne och äta i lugn och ro och hon fick backa ut om hon vill för att sen locka henne i lugn och ro att gå tillbaka in i transporten. Så nu ska jag göra detta varje dag så länge transporten står uppställd och sen ska jag testa med min och se om jag kan sätta för bommen. Men hon var inte stressad utan stod och åt i lugn och ro. 

Så nu är det bara att fortsätta öva på detta och göra det till en positiv övning med lite mutor i form av det hon älskar mest MAT 😂

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar