lördag 17 mars 2018

Helt kravlöst

Idag bestämde jag mig för att gå in i manegen och rida ett helt kravlöst pass. Inga förväntningar, inga krav eller något annat att jag måste göra si eller så eller att jag måste rida på ett visst sätt. Jag tänkte att jag bara rider lite och så får vi se vart vi hamnat. Eftersom jag dessutom hade utsläpp så blev det ett tidigt pass i manegen. Jag lät dom andra hästarna stå kvar inne och ära sitt hö i lugn och ro så kunde vi rida ett pass i manegen så länge. Cillahästen var avslappnad men pigg. Så vi arbetade med en hel del övergångar pch mycket balbensaktivitet. Efter alla övergångar så arbetade Cillahästen på bra och hon fick en sån bra och lugn trav och jag behövde knappt ta i henne överhuvudtaget utan hon arbetade på. Jag red en del sidvärtsrörelser både i skritt och trav och sen från den lugna och taktmässiga traven som var i balans tänkte jag helt plötsligt vi tar en galopp. Helt utan krav eller press. För annars när jag ska galoppera så tänker jag massor innan sätter press på mig och kraven bara hopar sig. Men inte idag. För min tanke var att inte galoppera alls. Men då allting gick så bra tog vi en galopp i varje varv. En fattning i varje varv. Utan krav utan stress och utan att jag faktiskt hetsade upp mig speciellt över det. Och tänk det gick bra. MEN som vanligt så kanske jag överanalyserar det hela och sätter krav på mig sen. Jag BORDE kanske ha galopperar mer. Jag BORDE kanske ha tagit minst en fattning till. Jag BORDE fatta galopp oftare osv osv. För jag är en människa med höga krav på mig själv. Så nästa vecka BORDE jag fatta minst tre fattningar per pass för att vi ska komma vidare och för att Cillahästen ska stärkas och få en galopp som bär henne. Samtidigt som jag är nöjd med en galoppfattning per pass. Men vad är det dom säger? Jo att man ska höja ribban. Så nästa vecka höjer vi ribban. Nu har vi fattat en galoppfattning per pass i manegen så näste vecka blir det minst två i varje varv! Inga krav och ingen press ;) det går bra......




Kram och puss från mig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar