måndag 19 mars 2018

Lite tankar....



Igår skrev jag att jag börjat lite med någon form av relationsbasera träning med Cillahästen. Jag la ut ett videoklipp på detta på FB i en grupp som jag tror heter Relationsbaserad träning och fick någon frågan hur jag lyckats ta över "ledarskapet" igen. Då kommenterade givetvis de som startade gruppen om att tanken är att man ska ha en relation och att hästen ska vilja vara med en. Givetvis kom frågan upp kring att hästen kanske väljer att inte gå ut ur hagen. Eller vara svårfångad. Cillahästen vill inte alltid följa med mig, men jag tror nog inte att det handlar om att hon inte vill gå ut ur hagen utan mer om att hon vill vara kvar och äta. Enligt dessa människor som startade gruppen så måste hästen veta att det är något skoj som händer när den går ut ur hagen. Men hur kan en häst veta att det händer något skoj och man gör olika saker varje gång? Jag är säker på att Cillahästen egentligen tycker att det är skoj att vara med mig, men jag tillbringar egentligen så lite tid med henne jämfört med hennes hagkompisar. Så vem väljer hon? Givetvis dom som hon umgås mest med. MEN det innebär inte, tror jag, att hon inte vill vara med mig. Jag tror bara att hon väljer att göra det som hon anser är hennes flock. Hon vill vara med sina vänner. Hon vill vara med mig när hon är med mig. Förstår ni vad jag menar?

Jag tror inte att det handlar så mycket om ledarskap utan jag tror mer att allting tillsammans med hästen handlar om att vara konsekvent. Ungefär som med barn. Ett barn som inte vet vad som gäller försöker ju ta över. Är det ok att göra på ett sätt ena stunden men inte andra kommer ju aldrig att lära sig vad som gäller, vilket innebär att barnet kommer göra samma sak om och om igen. En häst kommer också göra samma sak om och om igen för hästen har inte lärt sig vad som gäller. Sen handlar det inte om att vara hård mot en häst, utan tydlig. En klok människa som jag träffade i samband med att jag köpte Cillahästen sa att en häst går endast in i ett elstaket en gång sen har hästen lärt sig att det inte är bekvämt. Likadant så måste hästen lära sig att gör den något negativt så blir det en konsekvens av dess handlande och gör den något bra så blir det något positivt. Kanske låter lite flummigt, men jag tror att mitt agerande gentemot Cillahästen nu jämfört med när jag fick henne har förändrats och jag är betydligt tydligare och mer konsekvent med vad som är ok eller inte. Jag tror att vår relation byggs på varje dag oavsett vad vi gör och oavsett om det är med positivförstärkning eller inte. Jag tror att man själv måste hitta knapparna på vad som är bäst för ens egna häst och plocka lite av varje och sy ihop det till sin egna sak. Men det är vad jag tror. Jag tror att Cillahästen inte lämnar hagen för att hon tänker att det bara kommer bli tråkigt utan hon vill stå och äta och vara med sina kompisar. För hästar är trots allt flockdjur.

Nåja bara lite tankar och funderingar så här en måndag =)

Kram och puss från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar