måndag 26 mars 2018

Träning och snöras

Idag var det lite träning igen för Cillahästen, men denna gången för Anna-Carin och Therese. Det roliga med dessa träningar jämfört med träningarna för Tina L så pratar dom mycket om hur min kropp kan påverka min ridning. Vissa saker visste jag men vissa saker blir verkligen en aha-upplevelse. Jag har en ovana att sitta och titta lite ner på Cillahästens manke vid träning och när dom sa till mig att lyfta blicken och huvudet och jag gjorde det så fick jag en helt annan känsla, Cillahästen fick ett helt annat steg och kändes som hon kom upp lite i stegen och i kroppen. 

Idag tränade vi mycket på att Cillahästen inte ska ”springa in” i traven utan hålla sitt samlade tempo från skritten till traven. Lättare sagt än gjort men efter mycket om och men så funkade det. Jag fick en häst som samlade sig och arbetade med sina bakben under sig och det var en sån trevlig känsla. Så det är bara att fortsätta traggla på detaljer, för idag var det mycket detaljnivå. Men det är skoj, även om jag helst skulle vilja slippa det ;)

Men då våren kanske är påväg nu äntligen så rasade det ju snö från taket på manegen. I lördags så gjorde Cillahästen ett litet hopp och även igår när jag longerade henne. Men idag reagerade gon bara lite, men det var nog mer för att jag ryckte till ;) Så det är faktiskt lite kul för det är faktiskt vissa saker som jag tycker hon borde reagera mer på som hon helt struntar i medan vissa saker är hon jättenojig över. Oftast om jag får säga det så är hon rätt så lugn och det är skönt. Rätt stadig häst med alla hovarna i marken och inresa lättskrämd om det inte handlar om kor ;) 

Kram och puss från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar