fredag 19 oktober 2018

En stoltare hästägare finns nog inte



Idag hade jag för en gång skulle inga tider att passa så jag tänkte att jag lasttränar lite idag. Bara för att se om min envisa lilla häst går på transporten. 

Jag fixade så det fanns hö inne i transporten, lite godis och jag var beredd på att hon skulle gå på och sen backa ut igen. Hon var först lite tveksam att gå på men när hon insåg att det både fanns hö och godis inne i transporten så gick hon på. Hon stod stilla och åt och jag kunde stänga bakbommen utan problem. Jag hade en plan idag med min lastning och det var att lasta, kora en liten sväng, lasta ur, rida och lasta igen och köra en sväng. Så jag stängde och körde. Sen lastade jag ur och dum som jag är tänkte jag att jag testar att lasta igen. Då krånglade hon lite och jag avvek från min plan vilket innebar att Cillahästen totalvägrade att gå på. Så jag struntade i att lasta utan gick in i manegen och red. Sen sadlade jag av och gick en sväng med lilla hästen och sen tänkte jag att om hon inte går på är det inte hela världen bara hon går med framhovarna på lemmen. Sagt och gjort. Hon ville först inte gå på alls men sen när hon förstod att höt och godiset fanns där inne så gick hon på och stod helt stilla och åt medan jag stängde bakbommen. Visst man kanske inte ska ”muta” hästen för att gå på men det funkar för oss, hon är lugn och står stilla medan jag får dit bakbommen. För mig funkar det och för mig är det bra. Det tar kanske 5 minuter att få på henne. Men men jag tänker att ju mer vi övar och ju mer vi gör sådana saker så kommer det gå bättre. Det går inte bra när jag ”tvingar” på henne med bestämdhet och då hon inte är med på det hela så att säga. 

Så jag är nöjd och glad över att vi löste detta själva 😁Så snart kanske vi kan våga oss ut själva på något skoj 😉

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar