onsdag 24 oktober 2018

Ibland är jag lite för feg 😟



Idag var det så fint väder, kallt och lite blåsigt, men ändå helt underbart. Eftersom Cillahästen inte varit utanför manegens fyra väggar speciellt mycket den senaste tiden så bestämde jag mig för att rida ut en sväng. Hon var så pigg och traskade på utan problem och lyssnade på mig och allting bara var trevligt. Även om jag har en känsla av nervositet i magen när jag rider ut och absolut när det var längesen vi red ut, som idag, så var jag glad över att hon lyssnade på mig. När vi kom till en skogsstig så ville jag att vi skulle fortsätta rakt fram på grusvägen och ta vändan innan i skogen på tillbaka vägen. Cillahästen tyckte dock att vi skulle ta skogen först och började backa och vägra gå framåt. Jag vet att jag säkert hade kunnat få henne att gå framåt men jag ville inte krångla med henne. Jag ville att vi skulle göra detta tillsammans och skapa en trygghet för oss båda. Dels så blev jag också lite osäker samtidigt som jag kände att det blir bättre om jag sitter av. Sagt och gjort. Jag ledde henne förbi stigen och ledde henne en bit och sen satte jag upp igen. Hon stod helt stilla medan jag tog mig upp utan någon pall eller sten. Dock kändes det inte riktigt bra så jag beslutade mig för att sitta av igen. Jag fortsatte leda henne och sen inne i skogen satt jag upp igen. Nu kändes det bättre och vi fick en trevlig tur i skogen. Sen när vi skulle ut på grusvägen igen så kom det två ryttare och jag beslutade faktiskt för att sitta av igen. Vi gick en bit och sen satte jag upp igen. 

Jag vet att många har tankar och åsikter om att sitta av eller inte men jag vill inte åka av igen och jag vill inte att Cillahästen ska få tillbaka samma mönster där hon börjar bocka och försöka få av mig. Jag tycker att det är bättre vi får en trevlig stund ihop och att hon lär sig lita på mig oavsett var vi befinner oss. Nu var det som sagt en stund sen vi red ut och den rundan jag red idag brukar vi väldigt sällan rida men jag kunde inte rida min vanliga för hennes hagkompis stod och gnäggade när vi red iväg. Men vi har ingen brådska att göra saker utan vi har det trevligt i stället ☺️sen önskar jag att jag var lite modigare och kanske tog ”konflikten” med Cillahästen men nu är jag feg och lite rädd när det gäller uteritter. MEN jag rider i allafall ut!

Kram och puss från mig ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar