torsdag 28 december 2017

Älgar på tur



Idag var det återigen uppehåll. Igår red vi ut med en fjording som står i stallet och idag tänkte vi ta samma runda. Cillahästen behöver få komma bort lite från manegen och det eviga tragglandet. Så ut på tur tänkte jag. Allting gick jättebra, vi till och med travade en liten bit innan vi kom till skogspartiet som vi måste rida igenom. Allting bara flöt på utan några som helat problem. Jag njöt faktiskt av själva ridturen och även om det sprang en liten hare eller kanin eller kanske en katt inne i skogen som Cillahästen reagerade på så gjorde hon inget. Hon var så lugn och det var så kul att rida ut. MEN när vi skulle rida förbi en soptunna så fladdrade det till i en plastpåse som satt fastknuten på locket och så var det något annat hon såg. Så hon hoppade åt sidan men det gjorde inte så mycket. Vi fortsatte framåt. Inga problem som helst förutom att hon nu var lite mer allert och på sin vakt. Mycket halter och försök att få henne att komma ner i hovarna fick jag arbeta på. Tyvärr när vi kom till en liten öppnare del så såg hon något, jo, två älgar som sprang förbi ut på en åker och in i skogen. Cillahästen blev spänd och rädd. Hon frös till is och ville inte gå framåt. Lite övertalning så gick hon några steg framåt sen några steg åt sidan och så trippade hon på stället. Sakta sakta kom vi framåt. En spänd häst som gav i från sig varningstjut var femte meter satt jag på. Jag försökte tänka positiva tankar och jag försökte tänka att mitt mål var att inte sitta av och att få henne att tänka på andra saker genom att göra halt, skänkelvikning över vägen, lite öppnor och så vidare. Men Cillahästen var väldigt uppjagad och hon blev mer och mer uppstressad. När vi kom till hagar där det står några hästar var hon så upp i varv att hon travade på stället eftersom jag höll in henne. Jag beslutade faktiskt att sitta av och arbeta henne från marken. När vi gick förbi hagarna med hästarna som hon dessutom lyckats jaga upp så fick jag henne lugn och jag kunde sitta upp igen. Visst var hon fortfarande lite allert och lite spänd men det hon var i allafall nere i sina hovar nu. Så visst kanske ett underlag men jag överlevde ;) så imorgon blir det nog till att longera henne i manegen eller kanske rida. Vi får se... men hovslagaren kommer så då blir det inte så mycket arbete den dagen. Sen får jag nog arbeta lite i manegen för att kunna vara med på kursen som är i januari .... jag ska även fundera mer över mina mål....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar