lördag 2 december 2017

Hönökaka och adventspyssel...

Jag tror inte riktigt att jag kan fatta att det faktiskt är 1:a advent imorgon. Jag ligger sååååå långt efter med allt jag skulle ha gjort till 1:a advent. Barnen har inte fått någon adventskalender, som dom alltid har fått, jag har precis satt upp alla stjärnor och adventsljusstakar, men jag har inte bakat någon kaka till adventsfikat eller egentligen gjort något för att förbereda mig inför att det faktiskt är december nu. Förra året hade jag gjort betydligt mer, även om jag var ute lite i sista sekunden med några saker. Men jag har haft fullt upp med hundra andra saker. Samtidigt förstår jag inte vart all tid försvinner? Jag vet att jag lägger mycket tid i stallet, men det är liksom mitt andningshål, om ni förstår vad jag menar. Jag tycker att det är lugnt och skönt och jag njuter verkligen av att vara där, även om jag varit omotiverad och känt att ridningen är jobbig just nu. MEN i kväll när jag var i stallet så insåg jag hur otroligt mycket jag faktiskt älskar min lilla häst, min knasiga egensinniga lilla häst. Men hon är min, bara min och jag skulle nog aldrig sälja henne....i alla fall känns det så nu. Vi har gått igenom så mycket och vi har kommit så långt.... Jag tror nog faktiskt inte att jag har reflekterat så mycket över det innan, men idag av någon konstig anledning så insåg jag hur mycket hon betyder för mig och hur mycket jag tycker om henne, den gula lilla bollen.

Nåja, jag har inte bara varit i stallet och struntat i allt vad det innebär att det är december nu och snart jul. Jag har faktiskt varit duktig och bakat hönökaka till barnen. Dom älskar ju hönökaka och jag är så emot det egentligen. Men tänker att det måste ju vara lite nyttigare att baka egen hönökaka än att köpa, så jag googlad och hittade ett recept som jag provat några gånger och nu har jag dessutom köpt en riktig kavel så det blir såna där fina hål i brödet =)


Hönökaka

ca 4 stora runda kakor

25 g jäst
3 dl mjölk, fingervarmt
50 g smör, rumsvarmt
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
3 dl rågsikt
4-6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills det löst upp sig.
Tillsätt smör, sirpa, salt, rågsikt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa i 50-60 minuter under bakduk
Dela degen i 4 bitar. Kavla ut dem till runda kakor. Ca 27 cm i diameter. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga ordentligt med en gaffel om du inte har en kruskavel. 
Lägg degkakorna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 25-30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen  i ca 6-8 minuter. Håll koll så att de får lagom färg. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar