tisdag 27 november 2012

Hur är det med det där psyket????



Jag har funderat och funderat sedan igår...och jag har kommit fram till att jag nog aldrig kommer att förstå mig på mitt psyke. Igår var det återigen ridning med min måndagsgrupp och det var hoppning som stod på schemat. Jättekul =) Vi fick själva bestämma bana och bygga fram, men det skulle vara sju hinder. Vi hade tre hinder på ena långsidan och två på andra samt varsitt hinder på diagonalerna. Och jag skulle självklart rida FIGARO! Jag tycker om att rida Figaro efter en hel del om och men. Men nu börjar jag i allafall nästa, förstå mig på honom och det är skoj =) När det gäller Figaro så har han ett speciellt hörn i manegen som är farligt. Han undviker det i alla möjliga sammanhang och när vi hoppade dom tre hindrena på långsidan så hoppade vi så att vi kom ut i det hörnet som är FARLIGT! Första gången vi hoppade långsidan så tittade jag på hindret och han vek givetvis åt sidan. Sen kom jag igen och i själva hoppet så vek han åt sidan för att slippa komma ut i hörnet. Så jag fick lägga en volt så att han gick ut i hörnet och det gick bra. Och så höll vi på när vi hoppade den långsidan. Han vek av i själva hoppet. Sen hoppade vi andra långsidan, med ett rosa hinder med en grind. Och det var lite läskigt tyckte han så första hoppet blev konstigt och andra blev lite bättre. Efteråt frågade Myran om jag var rädd när jag hoppade honom och det var jag faktiskt inte, trots hans små ideér. Det roligaste när vi pratade var att jag ÄR rädd när jag hoppar Shotten, trots att han är en mycket stabilare häst och jag kan inte riktigt säga varför....Eller jo, det kan jag. Det var för att jag ramlade av honom hela tiden för ett bra tag sedan då jag red honom. Men det spelar egentligen ingen roll, för min ridning (enligt mig) har gått framåt, jag vågar mer och jag känner mig säkrare. Men ändå, så fort Shotten tittar lite extra på något blir jag stel och rädd....Medans Figaro kan göra sina konstiga hopp och titta på hindret och nästan stanna innan utan att jag blir rädd. En annan sak som är roligt är att jag sa i början av terminen då vi hade planering att jag INTE ville hoppa Figaro. Och vad gör jag nù? Hoppar honom, även om det "bara" är i min måndagsgrupp....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar