tisdag 20 november 2012

Källa ?

Har insett att mitt mål för min ridning i min måndagsgrupp, i allafall ett av målen jag har, är att jag klarar av att rida ut utan att vara rädd och jag ska rida i alla gångarter. Även om jag missade uteritten igår i måndagsgruppen så red jag ut idag i stället på Jet. Även om vi bara skrittade så blev det en liten spännande ridtur. Vi red den rundan vi red förra veckan, men åt andra hållet denna gången. Så det första vi kom till som hästarna blev lite rädda för var ett stall där det står islandshästar på lösdrift. Sen så efter ett tag så kommer vi till en annan liten gård, där huste ligger på ena sidan och stallet ligger på andra sidan. Det går även hästar i hagen som Jet tycker är lite läskiga och en hund i trädgården som alltid kommer springande mot oss. Även om hunden är på andra sidan staketet så är det något som inte uppskattas av hästarna. Det roligaste idag var att det inte var några hästar ute eller någon hund som dom kunde bli rädda för, men ändå hoppade dom till och var spända. Sen när vi kom ut från skogen, så gick det en person med pannlampa och hade en hund med sig ute i skogen, en bra bit ifrån oss. Men vi såg dom hela tiden och hunden hade en blinkande rödlampa på sig. Och det var läskigt. Hästarna tittade väldigt mycket på detta, men det gick väl bra. Men helt plötsligt hände något i skogen med hunden som hade den röda blinkande lampan och båda hästarna blev rädda. Jet hoppade till rejält och tog någora galoppsprång och Johannas häst reagerade också starkt. Sen var dom lite spända. Men trots detta och trots att jag fick hjärtat i halsgropen just då så gick det bra. Jag slappnade av igen och resten av ridturen kändes ok. Så jag kan nog faktistk bocka av mitt ena mål. Att rida ut och tycka att det är lite skoj/mysigt, även om jag bara har skrittat med Jet än så länge. Men dom andra gångarterna kommer så småningom =)

Det jag tycker är bra nu när jag rider ut en gång i veckan med Johanna är att vi möter allt möjligt. Vi möter hästar i hagar, hundar som springer mot staket och mest av allt bilar som inte bryr sig om att vi kommer ridande på hästar och att det faktiskt är djur som kan bli rädda. Utan bilarna vi möter har ingen respekt utan kör mot oss med helljus och dom saktar inte heller ner. Så jag får verkligen utmana min rädsla, som faktistk mer eller mindre har försvunnit. Men visst, jag kan fortfarande tänka, "där är hunden som Jet alltid reagerar på" eller något annat. Men som sagt, vi har bara skrittat än så länge, så vi får väl se hur det går när jag ska trava henne lite eller till och med galoppera henne ute. Men jag tror att det kommer gå bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar