fredag 2 november 2012

Osäker eller rädd???



..Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska summera denna träning.... Men jag ska försöka. Min bedömning blir nog att det gick helt åt skogen. Något hände och jag blev rädd. Red Shotten igen, och jag ska ha honom på tävlingen på söndag. Men som det känns just nu vill jag inte rida överhuvudtaget på söndag. Men vi får väl pröva iallafall. Nåja tillbaka till hoppningen idag. Vi hoppade ett hinder som stod på medellinjen och så skulle vi säga vilken galopp vi hade och så skulle vi rida åt det hållet som vi hade galopp och sen skulle vi hoppa hindret som stod på diagonalen, antingen hindret åt höger eller hindret åt vänster, beroend på vilken galopp vi hade. Jag vet inte vad som hände, men Shotten var rädd för något han såg när vi red rakt fram. Vilket också innebar att jag blev rädd. Jag fegade helt enkelt ur, men jag hoppade iallafall ett hinder på diagonalen tillsist. Men det kändes inte bra. Inget på lektionen idag kändes bra. Kanske galoppen ibörjan, men sen bromsade jag honom och jag fegade hela tiden och jag blev lite rädd. Jag frågade Myran om jag skulle fortsätta rida Shotten på träningen och hon sa att jag skulle fundera på det.

OM jag ska vara riktigt ärlig så vill jag nog helst rida Mille på träningen, för han är trygg och säker, men jag har svårare med honom eftersom jag inte får igång honom i galopp och massa andra saker. När det gäller Shotten så måste jag tänka mer och jag tror att jag kanske utvecklas mer på Shotten?! eller så gör jag inte det. För med Shotten kan jag reglera tempot på ett helt annat sätt. Jag kan galoppera på honom och jag kan även minska tempot. MEN jag blir även räddare när jag rider honom, för han är mer "tittig" och reagerar på andra saker och gör jag fel så blir allt fel och då blir jag också rädd. Men FRÅGAN är om jag ska rida en häst ur trygghetssynpunkt eller ska jag rida en häst som jag blir rädd för, men som jag kanske kan ha lättare att hoppa och som jag kanske kan utveckla andra saker på än vad jag kan med Mille????? Eller kanske inte....

Samtidigt känner jag att jag vill utvecklas och jag vill komma framåt och jag vill våga hoppa lite högre hinder och jag vill inte vara den som drar ner allting i våran grupp...Jag vill VÅGA och jag vill inte vara RÄDD för saker och ting som jag egentligen inte borde blir rädd för. Även om jag kanske inte blev rädd så började en osäkerhetskänsla gro i mig och då blev inget bra...Men hur ska jag arbeta bort min osäkerhetskänsla som faktiskt tillsist blir att jag blir rädd ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar