onsdag 30 oktober 2013

Uppdrag Granskning....

För en gång skull satt jag ner och kollade på Uppdrag Granskning. Brukar mest ägna min tv tid åt bakprogram eller andra program som man inte behöver tänka så mycket efter eller fundera kring när de sänds. Men idag var det ett intressant tema, nämligen friskolor. Eftersom vi faktiskt valde en friskola till Felicia kändes det som om man borde se programmet. Det jag tyvärr tycker blir så fel i program som Uppdrag Granskning är väl att det blir så vinklat.

Programmet idag handlade om det fria skolvalet och rätten att välja en skola. Dom hade gjort olika fiktiva barn som skulle in på en friskola av olika anledningar. Den ambitiösa och ordentliga flickan kom in men pojken med lite problem kom inte in. Jag vet inte om det egentligen säger något om friskolor i allmänhet eller om den knäppa rektorn för en friskola i Stockholm som uttalade sig om barn med olika diagnoser som ruttna äpplen också representerar hur "alla" rektorer på friskolorna tänker eller tycker. Det finns ju knäppa människor över allt. Tyvärr kan jag nog tycka att det blir lite fel när Uppdrag Granskning går ut och ger en bild av friskolor eller andra saker de granskar, för det blir bara det negativa de fokuserar på. De sa till exempel att över tjugo skolor hade sagt nej till pojken men ja till flickan. Men de sa samtidigt att det fanns ett antal friskolor i Sverige, men de hade inte kollat alla friskolor och hur de skulle ställa sig till en förfrågan. För hur stor procent blir det egentligen?

Jag vet att vissa föräldrakooperativ och liknande (när det gäller förskolor) har egna kösystem. De söker ju vissa barn i vissa åldrar. Utifrån kön och ålder kan ett barn komma in på förskolan medan ett annat barn i en annan ålder och ett annat kön inte kommer inte. Är det rätt eller fel????

För visst är det så att det görs urval hela tiden. Är det inte i skolan så är det i förskolan. Är det inte i förskolan görs det på arbetsplatsen. Jag menar inte att det är ok att säga nej till ett barn bara för att de barnet har en diagnos eller är stökig, men tyvärr tror jag också att friskolor faktiskt har svårare att möta upp ett barn med problem då de inte har den kunskapen på samma sätt som en kommunal skola har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar