lördag 17 februari 2018

Att göra slut.....



Vissa beslut är svårare än andra, men jag har insett att jag inte kan gå in i olika sociala relationer när den andra personen inte är lika intresserad i att vara delaktig i den sociala relationen. Jag har en specifik vän, som jag tycker om på flera olika sätt och som är otroligt rolig och underhållande, men det är på min väns villkor. Det är egentligen en vänskap som endast är baserad på vännens villkor och inte en socialrelation som är på bådas villkor. Tyvärr gör jag kanske fel att gå in i den vänskapen lite för mycket och hoppas lite för mycket och tyvärr blir jag precis lika sårad och irriterad varje gång. Samtidigt är det lika svårt att säga NEJ när min vän efterfrågar min vänskap. Jag har dock insett att jag kan inte ha en vänskap som endast är baserad på min väns egoism, min väns villkor utan jag måste nog tyvärr avsluta denna vänskap även om jag inte vill det. För jag anser att om man är vänner så är man det alltid, i motgång och medgång, oavsett hur man mår och oavsett var man befinner sig i världen. Men tyvärr har jag och min vän inte samma tankar kring detta och jag tror att jag bara blir utnyttjad. Eller så är det så att min vän faktiskt tycker om mig, men endast när min vän vill och när min vän "har tid". Tyvärr räcker inte det för mig, så nu har jag efter mycket om och men faktiskt bestämt mig för att INTE vara vän med min vän längre oavsett hur jobbigt och hur ont det gör, men jag behöver faktiskt bli "fri" från min vän och från alla funderingar och tankar jag får när jag blir avspisad och när min vän tar upp kontakten. Oavsett hur kul och rolig min vän är och hur kul vi har ihop så vet jag att det kommer ett slut som jag inte tycker om ett slut som slutar med att jag vill mer och ett slut där min vän slutar att höra av sig, slutar att svara på mina meddelanden och till sist faktiskt "försvinner" mer eller mindre för att sen dyka upp igen. En sån vän har jag insett att jag faktiskt klarar mig utan. Så nu har jag för första gången på mitt snart 43 åriga liv faktiskt bestämt mig för att göra slut med en vän. Inte bara låta en vänskap rinna ut i sanden utan faktiskt medvetet avsluta en vänskap och inte gå tillbaka in i den igen. Dumt? Knäppt? Kanske men jag tror faktiskt att det är bäst för alla. Definitivt för mig, för jag anser att är man vänner så är man det hela tiden !

Kram och puss från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar