lördag 26 april 2014

Jag har ju glömt....

Mitt i allt mitt tänkande har jag ju glömt att uppdatera om min ridning. Det går faktiskt riktigt bra nu. Jag har funderat på vad min tränare har sagt och jag ska sluta sitta och tjuvhålla i Jet. Så i måndags eller tisdags när jag red ut, en runda som jag äntligen hittar ( jag skriver äntligen för jag har ridit fel när jag letat efter den) och vi travade massor. När jag rider medsolsvarvet från stallet så är det travrundan och när  jag rider motsplsvarvet är det galopprundan. Men Jet behöver få upp sin kondition så jag har travat den några gånger nu. Men som sagt var. I början av veckan släppte jag lite och lät henne trava på och det gick faktiskt bra. Hon lyssnade faktiskt bättre när jag väl tog tag i henne och skulle sakta av. Sen i torsdags red jag i paddocken i ca 40 min sen red jag en lite rundan för att hon skulle skrittas av. Tyvärr var hon lite hoppig och stutsig på väg till paddocken. Och lite pinsamt var det för jag rider ju i samhället bort till paddocken och på gångbanor och förbi massa hus. Så vid ett ställe blev hon rädd för något och vägrade gå förbi. Tillråga på allt kom det en lite äldre man gående över en gräsmatta mot oss och han bara stannade och tittade på oss när Jet höll på. Det måste ha sett lustigt ut. Men väl i paddocken gick det bra. Ett kanske lite för högt tempo men annars gick det super. Jag kände att det blev bättre när jag inte tjuvhöll i henne och hon fick lov att arbeta på framåt. Även när jag känner mig osäker ska jag inte ha min balans och "kontroll" i tyglarna. Så bara jag tänker på det så tror jag att det kommer gå bra.

Idag när vi var ute och red så tänkte jag ta galopphållet. Först hade jag tänkt att rida till paddocken men orkade inte och det var fint väder så då tänkte jag en tur ut. Men när vi jade ridit en bit så stod det en stor grävskopa mitt i vägen och grävde så vi kom inte förbi den så då fick vi rida samma väg tillbaka. Men eftersom jag hade tänkt att galoppera lite idag så fick det bli lite galopp även om det inte blev där jag hade tänkt. Tyvärr höll jag nog i henne lite för mycket för det kändes  inte helt bra. När jag väl tänkte på det så släppte jag lite och då for hon iväg. Tror det är bättre att galoppera i backar än på raksträcka än så länge för mig :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar