fredag 7 december 2012

Kallt......

 
Idag var det kallt när jag åkte upp och lämnade Felicia på skolan. Tanken var att jag skulle vara med på skolan så jag tog ledigt, men deras fröken var sjuk, så det får det bli en annan dag. Så jag åkte och red i stället. Har bytt min dressyrlektion med en kompis så jag ska rida den nästa fredag istället. Men jag försökte hitta någon att rida med på morgonen, men det var inte det lättaste, så jag tänkte att jag får väl försöka rida ut lite själv. Så upp till stallet for jag i samband med att jag skjussade Felicia till skolan och då visade termometern på -19 grader...Men jag hade tagit på mig MASSOR med kläder... Så jag mockade och gjorde i ordning allt innan jag tog in Jet för att rida ut. Tänkte att jag kollar vart man kommer om man rider upp förbi huset och in i skogen. Vi red in i skogen i kanske 10-15 min, sen kändes det väldigt osäkert. Så vi vände och gissa om Jet blev pigg. Så jag fick ta tag i henne bestämt och visa att det inte var ok att bara dra iväg. Sen blev hon nog lite förvirrade, för då red vi förbi stallet och ner och jag red den vägen som Johanna och jag red förra helgen, en skogsväg. Jet var ganska pigg, men jag testade att trava en lite längre sträcka, vilket hon tyckte var skoj. Men tjuvökade lite hela tiden och då fick jag återigen säga till henne bestämt att det inte är ok. Sen provade jag faktiskt lite galopp också. Jag red i en väldigt kort galopp, för jag vågade inte riktigt låta henne galoppera iväg. Men första galoppen var nog lite för kort, för hon orkade inte riktigt bära sig, så då lät jag henne nästa gång galoppera lite mer och i lite större steg och det gick faktiskt bra. Sen travade vi rätt mycket på vägen hem. Men hon ville gärna springa iväg, vilket hon inte fick så då fick man säga till henne igen. När vi vände och skulle gå tillbaka hemåt blev hon superstirrig och ville nog dra iväg, men då lät jag henne stå stilla tills hon hade lugnat ner sig. SÅ summan av min första egna uteritt, dock endast i ca 40 min, gick faktiskt riktigt bra och jag red i alla gångarter. Så jag är nöjd med min förmiddag och min morgon i stallet =)
 
Kompisen Trym...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar