söndag 12 maj 2013

UPPRÖRD!!!!


Nu ska jag skriva ett inlägg som antagligen kommer att göra en del av mina läsare upprörda, men jag vill börja med att säga att jag är definitivt inte någon RASIST!!!! Så nu har jag sagt det. MEN idag var jag och min kära familj på Djurparken för det allmänna bostadsbolaget firar att de fyller 90 år och bjöd därför alla sina hyresgäster till Djurparken och lite aktiviteter runt om i Djurparken. Eftersom jag faktiskt hyr en parkering av dem så tänkte vi att vi skulle gå. Vi fick en inbjudan och barnen tycker om att gå på Djurparken. Vi brukar vara på Djurparken några gånger per år för det är trevligt att strosa runt där en fin sommar dag. Sagt och gjort så åkte vi dit. På Djurparken har de två jättefina lekplatser och allmänna grillplatser och lite annat för att besökarna ska trivas. Vid savannen så finns det till exempel en kikare så att man kan se djuren på nära håll. Väldigt kul tycker barnen. Som en ordentlig förälder som jag är så säger jag givetvis till mina barn att nu är det kö, nu får ni släppa fram nästa när de har stått där ett tag, vilket jag även gjorde idag då det var fler barn som ville titta i kikaren. När vi kom förbi lekplatserna så står det en gammal traktor uppställd som barnen får "köra". Eric tycker det är jätteskoj och i traktorn satt redan ett litet barn, ett invandrar barn. Eric stod snällt och väntade och väntade och väntade. Eftersom resterande familjemedlemmar hade gått iväg så kände jag inte för att stå där hur länge som helst så jag sa till detta lilla barn, att nu var det nog någon annans tur. Han blängde bara på mig och sa att han satt där först.  Till sist sa jag till Eric att gå och sätta sig jämte honom. Medans vi var där kom den lilla killens syster med en glass till honom och han satt bestämt kvar på traktorn, öppnade sin glass och slängde pappret ner på marken. Ordningsman som jag är och verkligen HATAR att någon skräpar ner, så sa jag till honom att han får slänga sitt papper i en papperskorg. Gissa vad ungen säger då? Skit du i det och några andra små tykna ord. Gissa om jag blev irriterad. När jag gick där ifrån och fortfarande när jag tänker på det är jag irriterad. Givetvis har det inte med att han hade invandrar bakgrund, jag hade blivit lika irriterad om ett annat barn sagt så till mig eller uppträtt som han gjorde. Men i sådana situationer kan jag faktiskt förstå att den lite trångsynta svensken bara ser till barnets ursprung. Nu skrev jag att han hade invandrar bakgrund, vilket jag hade kunnat utesluta, men det jag egentligen vill säga med detta inlägg är att hade det varit ett "svenskt" barn så hade man stört sig och blivit irriterad, men om man är lite trångsynt så hade man lätt kunnat skylla hans beteende på att han var invandrare och det var därför han gjorde som han gjorde. För tyvärr finns det allt för många trångsynta människor i vårt samhälle och därför har vi idag invandrar fientlighet. De ser inte att barnet kanske inte har någon uppfostran utan bara bakgrunden. . Jag vill inte heller vara och jag vill inte kännas vid att jag stör mig på vissa saker, MEN jag stör mig fortfarande på detta lilla barn, oavsett om han var svensk eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar