söndag 2 juni 2013

Dressyr debut...


Idag hade Jet och jag dressyrdebut och den gick väl sisådär...Jag startade i LC och LB. Framridningen gick faktiskt hyfsat bra, men inte jättebra. Hon var lite spänd och lite nyfiken på saker som fanns runt omkring. Men hon slappnade av och vi övade på några halter som gick fantastiskt. Sen väl inne i manegen så blev hon spänd. Jag tänkte på vad Myran sagt och jag galopperade lite, men inte jättemycket för det hann jag inte. Det positiva på framridningen var att jag hade gott om tid. Vi var i stallet kl. 7 och då var både Erika Ö och Erika B, ägaren, på plats och hade börjat borsta och fixa med henne. Så jag behövde bara mocka och tänka på mitt. Sen kom Elin och hämtade oss kl. 8 och sen bar det iväg. Så vi var ute i god tid och det var skönt. Jag hade ju hoppats att Elin skulle hjälpa mig på framridningen, men hon fick ett infall och ville också vara med och tävla så hon åkte och hämtade Magic. Nåja, inne på banan var hon spänd och springig. Så jag hade fullt upp med att ha kolla på vägarna, som blev väldigt vingliga och inte alls så bra. När vi skulle trava tog hon några galoppsteg. Men det positiva var i alla fall att hon bjöd framåt. Kanske inte gick i rätt form, men hon var lite piggelin. Sen var det dags för LB...den gick faktiskt bättre. Jag tyckte inte alls att hon var lika spänd, men kanske inte superavslappnad. Men det gick bra i alla fall. Jag är mer nöjd med LB, men domaren tyckte hon var för spänd. Så på alla ställen står det SPÄND. Tyckte nog att hon kunde säga något mer, typ "Lite spänd häst, men fina serpentiner" eller "Fin volt" men icke. Bara att hon var spänd. Men LB var jag faktiskt mer nöjd med och tyckte hon lyssnade lite mer. Men det var en domare jag aldrig hade ridit för innan, så det blev ju lite nytt. Hoppas att dom har programridning till hösten då ska jag nog vara med på Jet....så till hösten får det blir lite mer starter med henne. Jag ser detta som en övning och vi genomförde det och det blev som det blev. Men träning ger färdighet. Så nu ska jag arbeta på varje moment för sig och inte tänka så mycket på själva programmet. Så i veckan får det bli lite ridning i paddocken och kanske en uteritt...Får tänka lite. Det roligaste med hela dagen var i alla fall att jag hade ett helt "stall" med folk med mig. En som fotade och skötte hästen, en som filmade och hjälpte till att lasta och ta hand om hästen och en som körde =) Det kallar jag lyx. Så tack snälla Elin, Erika och Erika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar