måndag 10 juni 2013

Ny häst....

...eller kanske inte riktigt. För flera flera månader sen när jag var lite nere och kände att det där med Jet inte riktigt funkade så fick jag nys om en häst, en nordsvensk. Jag skulle komma och provrida men sen hörde jag inget och jag började få kläm på Jet och insåg vilken fantastisk häst det faktiskt är. Så helt plötsligt, som en blixt från blå himmel hörde hon med nordsvensken av sig igen...och nyfiken som jag var tänkte jag att varför inte. Kan ju alltid åka och provrida. Sagt och gjort gjorde jag det idag. En jättefin nordsvensk som heter Caramell. Lite envis och tydligen väldigt stark så hon rider på ett skarpt bett och har två par tyglar och dom understa kallar hon nödbroms. Nåja vi red bort till en paddock och de gick jättebra i traven. Lite stel och lite springig när hon inte ville göra som jag tyckte. Sen skulle vi pröva galoppera. Ägaren sa att jag skulle forma henne och samla henne innan jag fattade galopp. Sagt och gjort. Men det blev ingen galopp bara massa bockningar. Så det var väldigt nära att jag flög av. Men skam den som ger sig. Jag försökte igen. Ägaren sa att det vore bra om jag fattade galopp i ett hörn så hade hon ingenstans att springa iväg. Så jag försökte igen, men var mer förberedd på att hon faktiskt kanske bockade, vilket hon också gjorde varje gång jag försökte fatta galopp. Men eftersom jag var förberedd så arbetade jag henne mer och hon fick aldrig chansen att få några riktiga bockningar. Ägarens kommentar var "så har hon aldrig gjort innan"... Trevlig häst, men Jet är roligare och finare och bättre på många sätt. Myrans kommentar finns med i mitt bakhuvud. Att Jet är en bra häst och jag ska hålla fast vid henne. Nu ska jag ju försöka att börja hoppträna när hon blir frisk.... Längtar tills jag får rida henne igen :)

1 kommentar:

  1. Så jag antar att du inte är intresserad av att fortsätta då? ;)
    Allt gott!
    /Hanna

    SvaraRadera