torsdag 25 januari 2018

Sluta med sociala medier????



Igår införde vi en ny regel när vi ska äta middag. Inga mobiler eller andra elektroniska apparater vid matbordet utan vi ska sitta och vara sociala med varandra och vi ska även vänta tills alla är klara innan vi får gå från matbordet. Den sista "regeln" hade vi innan, men någonstans i vårat stressade liv så försvann den. Alla gick så fort dom hade ätit klart och det slutade alltid med att någon satt själv. Egentligen hade jag önskat att vi hade den regeln även vid frukost men jag är för stressad på morgonen för att hinna sitta ner på morgonen och äta med barnen och på helgerna går alla upp olika tider så då faller det lite i och med det. MEN en måltid är ju alltid trevlig att sitta ner tillsammans och äta och prata.

När vi hade infört denna regeln igår började jag fundera ett steg längre, när det gäller mig. Jag är nog ute lite för mycket på olika sociala medier och då framför allt FB och Instagram. Så då ställde jag mig frågan om jag verkligen behövde vara där så mycket, snoka och kolla runt. Och svaret blev NEJ! Så nu ska jag försöka att inte vara ute så mycket på olika sociala medier och jag ska försöka att endast vara ute på FB och Instagram några få minuter/dag. Jag ska även lägga ifrån mig min mobil oftare och inte sitta med den i handen, vilket jag gör alldeles för mycket. Jag är så beroende av den, beroende av att veta vad andra gör och inte gör....MEN nu är det SLUT på det! Jag har mycket andra bättre saker för mig, tänker jag, så nu ska jag bli en bättre människa utan sociala medier och utan min mobiltelefon vid min sida hela tiden =) Vi får väl se hur det går.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar