måndag 8 januari 2018

Tekakor....

Idag började allvaret....eller i alla fall nästan. Felicia började skolan idag och Eric börjar i morgon. Men oavsett så var jag ju tvungen att gå upp. Väckarklockan ringde flera gånger och jag var såååå trött. Jag har i och för sig gått upp tidigt någon dag under barnens lov, men det är en väldigt skillnad att åka in till stan och lämna ett barn och åka till stallet. Jag hade helt glömt av alla köer och stressen att försöka lämna ett barn i tid. Jag är nog inte riktigt gjord för detta. MEN det intressanta är ju att mitt nya liv börjar idag. Jag ska förutom att få väldigt mycket fritid, sluta äta all form av socker. Inte i mat. Funderade på att sluta äta kolhydrater också men insåg att det var väldigt tråkigt. Så jag ska inte äta godis, dricka läsk och andra onyttigheter, som kakor....men får äta pasta, ris, potatis och bröd. Även om det vore bra om jag drog ner på det lite....För ett nyårslöfte jag har är ju faktiskt att bli smal....Jag vet att jag sagt det tidigare, men nu är jag ändå på väg. Jag läste i min dagbok, ja jag skriver i en sådan ibland när jag orkar, att jag 2015 gjorde massa försök att gå ner i vikt och att jag vägde 10 kg mer än vad jag gör idag. Så något har jag gjort. Vet inte riktigt vad, men jag rör mig mer, vardagsrör mig mer. Sen har jag faktiskt varit väldigt duktig på att träna någotsånär regelbundet under hela 2017. Kanske inte flera gånger i veckan men ca två gånger i veckan. I år ska jag utöka det och bli bättre på att träna regelbundet, i alla fall tre dagar i veckan och så försöka gå promenader de andra dagarna. Även om jag hatar att gå promenad. MEN jag har fått låna ett gångband så kanske ska använda det för mina promenader samtidigt som jag ser på något på TV???

Eftersom jag tydligen nu har väldigt mycket tid över så bakade jag lite tekakor. Jag fixade till och med att stansa ut dem och gjorde dom precis lika stora. Dom blev väldigt fina. Så jag får väl ägna min fritid åt att baka ;)


Tekakor, ca 20 st

50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarmt
2 dl havregryn
75 g smör, smält
1 tsk salt
2 msk strösocker
1 ägg
12-14 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregrynen. Rör om tills jästen löst upp och låt blandningen stå i ca 5 minuter så att havregrynen blöts upp. 

Tillsätt smör, salt, socker, ägg och vetemjöl. Lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter. 

Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter. 

Kavla ut degen i 1-1½ cm tjock och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diametern med en kakform eller ett glas. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Strö över lite mjöl. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader

Grädda bröden mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt dem svalan på ett galler under en bakduk














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar