onsdag 7 augusti 2013

Idag testade jag något nytt. Jag red Jet i manegen. Har faktiskt aldrig ridit henne där innan. Har tyckt bäst om att rida henne i paddocken, men tänkte att jag testar. Det gick bra...själva ridningen i manegen gick bra, men hon var lite spänd och jag hade lite jobbigt med henne i höger varv när vi travade. Jag arbetade henne jättemycket i skritt och då gick hon i fin form och kändes hyfsad avslappnad. Linda, min hopptränare, säger alltid att man ska ha en plan med sin ridning. Och min plan med dagens ridning var egentligen att arbeta mycket med tempoväxlingar. Från skritt till trav, från trav till skritt och några halter och försöka få henne att inte tappa formen och att inte springa in i traven. Det gick rätt bra att arbeta med igångsättningar från skritt till trav, men hon tappad lätt formen så då fick jag försöka att arbeta henne i form genom volter i olika storlekar. Jag upplever att mitt arbete i skritt faktiskt går bra nu, men traven går väl lite si så där och ibland går det jättebra och ibland går det riktigt dåligt. Min plan och min planering med vägarna brukar gå si så där när hon tappar formen och blir spänd. Summeringen av min ridning idag tyckte jag trots allt gick hyfsat bra. I slutet när jag bara skulle trava av henne och red i en åtta, i och för sig i ett ganska snabbt tempo, vilket jag inte ville, men lät henne hållas, så var hon avslappnad och hon hade en bra form. Jag inser ju att jag måste tänka igenom vad jag vill med ridpasset innan jag börjar rida och faktiskt ha en plan för att det ska bli  bra. Tyvärr kommer hon stå två dagar nu för jag ska iväg på en liten mini semester, men sen sak jag rida henne till helgen. Men det bästa av allt vore om jag kunde försöka rida "riktiga" bra pass i paddocken/manegen minst tre gånger i veckan så att hon får arbeta. Och i dom bästa av alla världar så skulle hon gå alla dagar i veckan utan en max två dagar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar