söndag 18 augusti 2013

Något att tänka på...

Nu innan läggning satt jag och tittade över min FB och hittade en intressant artikel eller debatt eller vad ni vill kalla det på Aftonbladet.se som handlade om terminstart och att vara barn. I artikeln stod det något som jag har funderat över LÄNGE och som både jag och mina barn har blivit utsatta för. Och något jag har reagerat över att dagens samhälle fortfarande utsätter barn för och det är att de ska berätta vad som hänt på sommarlovet! Jag minns hur jobbigt jag tyckte det var. Inte för att jag levde med fattiga föräldrar eller föräldrar som drack och misskötte mig, men för att mina föräldrar ansåg att den bästa semester var att vara hemma och bara VARA! Vi åkte ut och reste MASSOR alla andra tider på året. Men gissa hur skoj jag tyckte det var att berätta om min sommar när alla kompisar berättade om sina roliga stunder i sina stugor osv.

När Felicia började åk 1 var jag med i skolan, som varje ansvarstagande förälder, och deras första uppgift var att rita något som hänt under sommaren. Tänk om det faktiskt inte har hänt något. Om jag ska gå tillbaka till denna sommaren har det inte hänt något speciellt för barnen. Vi har varit på några dagsutflykter men mestadels faktiskt varit hemma. Så varför utsätta barn för detta???? Kanske något att fundera på som lärare, men även som en vuxen medmänniska som frågar barnens kompisar "vad har ni gjort för skoj i sommar?"

Jag hoppas verkligen att skolan har blivit bättre om mer modernt då ALLA vet att klyftan mellan fattiga och rika i samhället faktiskt ökar samt att arbetslösheten i Sverige också MEN att det också finns familjer som tycker om att bara vara HEMMA!!! Så förhoppningsvis behöver artiklar som Aftonbladet publicerade idag inte kommer att behövas publiceras i fortsättningen om vi bara kan förmå alla att ta ett steg framåt och inte gå i samma gamla hjulspår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar