tisdag 6 augusti 2013

Piggelin...

Idag red jag bort till paddocken med Jet. Tänkte att jag skulle försöka fortsätta med bakdelsvändningarna och sidvärtsrörelserna. Men det gick inte så bra. Jet var superpigg...Det märkte jag redan när jag satt upp för då står hon inte stilla utan försöker gå hela tiden. Sen var hon spänd och tittig och ville inte riktigt det jag ville. Jag tänkte att jag börjar med bakdelsvändningarna, precis som Elin och jag gjorde sist vi tränade. Det gick inte alls. Jet började lyfta lite på frambenen och hoppade lite. Så jag försökte kanske två gånger sen beslutade jag mig för att strunta i det. Gör nog det imorgon i stället. Detta innebar att det blev mycket arbete på volten och lösgörande arbete på så sätt i stället. Jag red massa små volter på den stora volten. Efter ett tag, fast hon fortfarande var väldigt spänd och tittig beslutade jag att vi gör lite tempoväxlingar. Från skritt till trav, endast några steg och sen tillbaka till skritt. Det gick väl sisådär. Hon var som sagt pigg och ville gärna springa iväg. Eftersom hon behöver börja traven med bakbenen så gjorde jag några övergångar för att fortsätta arbeta på dom små volterna sen. När det kändes bra övergick vi till lite arbete i trav. Inget avancerat utan vi arbetade med att minska volten och sen flyttade jag ut henne så volten blev större och större. För att minska den igen. Det gick faktiskt bra. Red bara i 40 minuter för att inte göra henne för trött. Men imorgon blir det arbete i paddocken igen för. Sen kommer hon tyvärr få vila torsdag och fredag för jag ska eventuellt iväg på lite semester och sen blir det ridning lördag och söndag.

Planen för en vecka framåt ser ut så här:
Onsdag: Fortsätta arbeta med lösgörande arbete i form av volter.
Torsdag och fredag: Vila
Lördag: Rida i en backe upp och ner 4 gånger/ev rida ut med en kompis
Söndag: Rida ut med en kompis/rida i paddocken
Måndag: Rida i paddocken
Tisdag: Hoppträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Rida ut/Rida i en backe
Fredag: Rida i paddocken
Lördag: Vila

Vad tror ni om detta? Vi ska förhoppningsvi få in en dressyrträning i veckan också så det kanske blir lite ändring. Men det är bra med lite planering =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar