måndag 16 oktober 2017

Allra bästa hästen

Idag var jag uppe i stallet och hade ett mål, en plan med min ridning. Först och främst hade jag som mål att hon inte skulle dra i hagen när jag gick med henne till grinden. Tyvärr är det en smart häst och jag var lite lat några gånger och lät henne gå själv, jämte mig, men hon lärde sig snabbt att hon kunde galoppera snabbt som bara den till grinden utan att jag tillät det. Så mitt arbete var att få henne att gå lugnt och sakta med mig i grimskaft och sen skulle jag longera henne över bommar. 

Hämtningen i hagen gick bra. Hon slet sig vid två tillfällen men då gjorde hon två jättehopp och jag hängde inte med. Men hon stannade direkt och väntade på mig :) Men får lära henne att ta det lite lugnt i allafall ;)

Longeringen gick också super. För bara ett år sedan hade hon sprungit som en galning och inte lyssnat alls men idag så lyssnade hon hela tiden på mig, och vi arbetade över två markbommar. Först i skritt sen i trav och tillsist galopp. Hon fick galoppera korta intervaller i båda varven. Hon orkar inte riktigt bära sig i galoppen så det blir bara korta sektioner hon galopperar, men det är trots allt ett bra sätt att stärka henne. Hon var lite svettig efter passet men det kändes som vi fick till det. Hon lysande och jag kunde skritta av henne genom att gå jämte henne, en bit ifrån med longerlinan utan problem. Det är så kul att se framstegen hon gör och hur fantastiskt lyhörd och samarbetsvillig hon är. Hur vi har börjat komma till ett samspel utan massa bråk. Visst testar hon, men ger sig snabbt utan massa protester. 

Jag är så glad över att jag har henne, den fina lilla hästen..... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar