onsdag 11 oktober 2017

Jag vet egentligen inte om jag ska skriva detta inlägget eller inte, men samtidigt känner jag att jag måste få skriva av mig lite. Jag har nog skrivit det innan men jag är så emot rasism, all form av rasistiska påhopp, rasistiska kommentarer och egentligen allt som påstår att en person gör något eller säger något på grund av dess ursprung och inte på grund av dess individ. Idag var jag hos en bekant, för jag skulle lämna en grej jag sålt till henne. När jag kom till hennes hem så hade hon en bekant till sig där. En person som jag egentligen inte känner alls, en person som jag bara träffat någon gång ibland. Det är en person som jag egentligen tycker är helt ok. Min bekanta är en person, som är högt utbildad, har "normala" åsikter om mycket och som jag tycker är en rolig person. Men när jag kom till hennes bostad så pratades det om nyanlända. Inte på ett positivt sätt utan på ett väldigt nedlåtande och negativt sätt. De pratade om att nyanlända tog "svenskarnas" arbete, att invandrare bara våldtar och är kriminella. Eftersom detta är ett ämne som gör mig väldigt upprörd så kände jag att det bästa vore om jag inte sa något utan bara gjorde det jag kom dit för att göra.

Jag kan inte förstå hur man kan dra alla över en kant. Visst det finns konstiga, knäppa, kriminella, personer som våldtar och som är invandrare. Men det finns lika många svenskar som är konstiga, knäppa, kriminella och våldtar och slår kvinnor. Att slå en kvinna handlar inte om en religion, en tro, utan om att man vill ha makt över en annan, att man inte förstår vad som är ok eller inte. Innan jag lämnade min bekant så pratades det om att invandrarna, då framför allt de nyanlända bara vill ha saker hela tiden, att de kräver att det svenska samhället ska ge dem en bostad, jobb, pengar, kläder osv osv osv. Men hur många svenskar anser inte att det svenska samhället minsann ska ställa upp och fixa ett jobb åt dem, en bostad och annat? Hur många svenskar anser inte att det är deras rätt som svensk att staten ska stötta dem, ge dem det de förtjänar?

En annan sak som ofta diskuteras är ju också att invandrare som begår brott, blir dömda, inte ska få vara kvar i Sverige. Visst det kanske jag kan hålla med om, men en svensk som begår brott....Ska hen också utvisas? För en invandrare som begår brott kan ju faktiskt vara svensk medborgare.

Som ni förstår skulle jag kunna diskutera detta hur mycket och hur länge som helst. För det jag anser är viktigt är kanske inte att se vilket land personen kommer från utan att se personen som en egen individ som agerar utifrån individens egna tankemönster, mående och givetvis tillviss del religion, uppfostran och kultur. Men vad skyller man då på när en svensk man/kvinna misshandlar någon? Då skyller man på ett psykiskt mående, man skyller inte på religionen eller dess kulturella uppfostran.
Det som är mest skrämmande är att så många, oavsett utbildning och status i samhället, faktiskt är smygrasister och det kommer fram i olika sammanhang, som ett glas som man hällt upp för mycket vatten i. Sakta sakta sipprar det över och kommentarer om invandrare i negativ mening kommer fram. Jag tycker det är skrämmande att så många av mina så kallade vänner, bekantar är rasister, att de dömer människor utifrån ett ursprung och inte för individens handlingar.

Jag vet inte vad jag ska göra, men jag hoppas att jag lär mina barn vad det innebär att inte döma en person för dess nationalitet, kultur eller religion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar