lördag 4 november 2017

Egentligen skulle jag kunna prata om min lilla häst hur mycket som helst, men jag tänker att det kanske inte finns så mycket intresse i att bara läsa om min häst och allt vi gör ;) Men det är som jag skrev i förra inlägget det går från klarhet till klarhet, även om vi har små bakslag för att sen gå framåt två steg och sen ett litet bakslag igen....Jag antar att det är så och kommer vara så hela tiden.

Jag tänkte på vad vi hade pratat om på kursen som jag var på förra helgen och eftersom hela veckan varit lite upp och ner för Cillahästen och mig så var det egentligen första dagen på hela veckan som jag faktiskt red "ordentligt". Dock saknade jag någon som stod i mitten och sa till mig vad jag skulle göra, allt från att "sträck på dig", "tänk på dina händer"...jag allt som jag kan tänka mig dom säger som jag rider för. För ibland är det en trygghet att ha någon som tittar på en, oavsett hur "duktig" ryttare man är, för det finns saker som man gör som man inte tänker på som andra ser och som man behöver ändra på. När jag rider själv försöker jag visualisera hur Anna-Carin och Therese [två duktiga ryttare som jag tränar för också, våra stalltränare =)] hur dom skulle sagt och hur dom tänker när jag rider. Ibland går det bättre och ibland går det sämre att ha dom i mitt huvud. MEN idag tänkte jag faktiskt på vad Therese sa till mig i helgen. Att det är viktigt att tänka på att inte låta Cillahästen rusa in i galoppen utan att hon ska ha sin bärighet i traven och gå från den lugna traven till en lugn galopp, även om det bara är två steg. Så idag tog jag mod till mig och testade. Gick inte jättebra, men vi fick ändå en galopp i höger varv och en galopp i vänster, men jag skulle vilja att dom stod där i mitten och sa "gör så här" eller "tänk på detta innan du fattar galopp". Tyvärr är det väl mitt behov av trygghet att göra rätt som ligger till grund av behovet att ha någon i mitten som säger hur jag ska göra. Eller bara rädsla av att göra fel? Jag vet inte....Nåja, det är väl bara att kämpa på och arbeta med det man har lärt sig. Och just nu är mitt ledord DETALJER, även om det inte alltid blir så bra ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar